De goede oude tijd

“Waar is die goede, oude tijd gebleven?”, hoor je regelmatig verzuchten, meestal door de vooroorlogse generatie. Er is teveel veranderd in korte tijd. Wie kreeg in één mensenleven televisie, telefoon, computer, enzovoorts voor zijn kiezen? Wie zag respect verdwijnen en geweld toenemen?
Geen wonder dat ze terugverlangen naar de rust van weleer. Paard en wagen, een dorp of wijk waar je iedereen kende, gehoorzaamheid en spaarzaamheid.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Toch is het een unfair om die tijd alleen maar op te hemelen. Willen ze dan ook terug naar armoede, uitbuiting en gebrek aan goede gezondheidszorg?


Mijmeren op maandag is een idee van Gabi. Kijk bij haar voor de andere bijdragen of doe zelf een keertje mee.

21 opmerkingen:

  1. Juist Marja!
    Niets aan toe te voegen...
    ik zeg altijd de gemoedelijkheid van toen met de gemakken en voorzieningen van nu; dat zouden we moeten hebben.
    Yep... droom verder Gaabs! ;-)

    Een hele fijne week,

    Gaabs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe dan ook we zullen het moeten doen met de tijd waarin we leven. Tijdmachines bestaan niet. Count your blessings. De wasmachine draait. Geen wasbord en zere rug, geen rode handen en wasem op de ramen. Tijd om achter de computer te duiken en m'n stukje te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tja, heimwee naar vroeger is van alle tijden. Toch geloof ik dat niemand echt terug zou willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal mee eens!

    Alles heeft zo charme, zowel de negatieve als de positieve.

    Liefs en fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt het prima verwoord... elke tijd heeft iets moois en iets wat minder mooi is/was.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach nee, je hebt natuurlijk gelijk, Marja. Maar we snappen die ouderen toch een beetje he?
    Ik maak me eigenlijk meer druk om het verschuiven van de normen en de waarden. Nu zijn er al stemmen die willen het DNA van babies vastleggen. Dat lijkt me een verschrikkelijk e aanslag op de privacy. En als het niet lukt, dan beginnen ze er over vijf jaar weer over. Ook gehoord: bejaarden hebben veel te veel geld, dat hebben ze helemaal niet nodig (een politicus van rechtse signatuur). Als ik dat soort dingen hoor wil ik graag koppen snellen. Maar ja, welke koppen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is van alle generaties, het terug verlangen naar die goeie ouwe tijd. Eigenlijk is het een verlangen naar de jonge jaren, met nog een heel leven te gaan. Denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ja ik denk dat Trui met verlangen naar de jonge jaren gelijk heeft en wat Plato schrijft over DNA vast leggen van baby`s brrr ik schrik ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nee, natuurlijk willen we alle ongemakken en armoede van vroeger niet terug. Maar het is meer de heimwee naar een tijd dat alles overzichtelijker was, het leven eenvoudiger, de normen en waarden duidelijker.
    Maar ja... het één gaat blijkbaar niet gepaard met het ander.
    Maar alles bij elkaar ben ik blij dat ik nu leef, hoor. Zo rooskleurig was het vroeger nu ook weer niet.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou het leuke van "mijn goede ouwe tijd" was dat ik opgroeide in een tijd dat alles steeds béter werd !Van helemaal niéts naar steeds wéér ietsje meer ,noem dat maar géén mooie tijd !
    Ik ben de armoede nooit vergeten en heb daardoor geleerd dat niets vanzelfsprekend is .
    Dát is iets heel belangrijks dat de jongste generatie meestal niet geleerd heeft en daarom wordt er zo gezeurd nu het allemaal iets minder moet .
    Ik kan ( hoewel ik zeker niet rijk ben )nog héél wat minder eer ik de armoede van vroeger tegenkom !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat jij hiermee de spijker op zijn kop slaat.

      Verwijderen
  11. Ach alles heeft z'n goede en slechte kanten denk ik dan maar zo .En we kunnen de tijd toch niet terug zetten

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik betrap mijzelf er ook al op, maar ik denk dat ik vooral het overzichtelijke van vroeger mis. Dat de krant het nieuws bracht, en niet alle sociale media , meer in die richting
    Zo ga ik nu eens de afwasmachine aanzetten en de was in de droger gooien ;-) want dat zou ik allemaal niet meer willen missen, iemand een kopje koffie van de dolce gusto?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Terugverlangen naar vroeger is van alle tijden. Tijd heeft alle tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een raak logje. En een heel mooie spreuk van Bomans.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, inderdaad. Ook in de goede oude tijd waren er dingen die voor geen meter klopte. En eigenlijk vind ik die voortgang wel heel spannend, laat de goede oude tijd maar rustig oud blijven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Marja,
    Niemand wil natuurlijk de nare zaken van 'die goeie ouwe tijd' weer terug. Maar een beetje nostalgie kan geen kwaad vind ik... Zo heb ik juist dit weekend een petroleumstelletje gekocht om weer eens lekker op de ouderwetse manier stoofpeertjes gaar te stoven... Dat soort dingen zie ik graag om me heen, in plaats van al die snelle en peperdure maaltijden...
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het terugverlangen naar die goede oude tijd komt alleen maar voort uit het verlangen zelf weer jong te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je slaat de spijker op z'n kop en de toevoeging van Tagrijn is het neusje van de zalm ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. de goede oude tijd, jazeker, 't is omdat een mens zich vooral de gezellige, romantische, fantastische, speciale momenten herinnert. ik probeer in ieder geval zo veel mogelijk slechte ervaringen uit mijn geheugen te wissen, ik hou liever plaats vrij voor de prettige dingen!

    BeantwoordenVerwijderen