De elfde van de elfde

Bij ons in België wordt op deze dag het einde van de eerste wereldoorlog herdacht.

Op Sint-Maarten is het een feestdag. Het eiland zou op 11/11/1493 zijn ontdekt door Columbus. (‘k Weet eigenlijk niet of dat wel zo’n feestje was)

Met carnaval heb ik helemaal niets. Ik ben van oorsprong van een ander “houtje”.

Het Sint-Maartenfeest wordt gevierd in sommige streken van Vlaanderen, Noord-Frankrijk en Nederland. Het is de naamdag van Martinus van Tours.

In België is het ook de internationale vrouwendag. Iets dat sinds 1971 op deze datum wordt gevierd door een deel van de vrouwenbeweging.

In november 1979 liep ik hoogzwanger door het huis. Ik was op de 11e uitgerekend. Vier dagen later werd onze derde spruit geboren.

Het thema voor deze mijmering op maandag is 11 november. Andere bijdragen vind je op de website van Gabi.

12 opmerkingen:

  1. Heel interessant Marja!

    Zo zie je maar... gaat het in België weer net even anders.
    Ik moet mijn bijdrage nog in elkaar knutselen; dat komt morgen.
    Vandaag waren we te druk bezig met 11 november ;-)
    Het was gezellig!

    Voor zo meteen welterusten (ik zou er al in moeten liggen...),

    Gaabs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om dit allemaal te lezen, enne alvast gefeliciteerd ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk een beetje geschiedenisles! Ik wist eigenlijk alleen van 'het snoep ophalen met lampionnetjes' op 11 november en het begin van de carnaval ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marja,
    Ja, ik ken de 11e van de 11e alleen als St. Maarten. Ik ben rooms-katholiek opgevoed en wij woonden in de St. Martinusparochie, in Hillegom. St. Martinus, die zijn mantel in tweeën scheurde om de minder bedeelde ook wat warmte te gunnen... Dat delen doen we dus met St. Maarten, maar dan met snoepgoed...
    O ja, en het begin van de carnaval is ook op de 11e, maar daar heb ik ook helemaal niets mee...
    Ik wens je een heel mooie nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke post heb je geschreven.
    Ik heb ook helemaal niets met carnaval
    maar de kindjes die gisteravond langs de deur
    kwamen zingen ( ivm st.maarten) met lampion
    was heel erg leuk hoor.

    Fijne week, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke bijdrage met nog wel zes items op het thema. Wij hebben het op een "Drie in ééntje" gehouden. Je kent dat item nog uit het tijdperk van de zeezender Veronica 192? Vast wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je zag al dat ik op 11- 11 een héél ander soort mijmering had .De onderwerpen die jij hier aanhaalt spelen in onze regio helemaal niet !Een "vrouwendag" ....bbrrrrr, alsof we een bijzondere diersoort zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier geen carnaval, geen Sint Maarten en geen herdenking van de Eerste Wereldoorlog. En het is nogal zo'n mooie datum. Mooi op een rijtje gezet door je,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja voor mij zegt deze datum helemaal niets. Hier wordt geen carnaval gevierd en ook geen St Maarten, dus een gewone dag, niks bijzonders verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een hele lijst van dingen die de 11e van de 11e voor jou een heel andere betekenis geven. !

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Op de elfde van de elfde overleed mijn moeder. Sindsdien heb ik een dubbel gevoel op die dag. Maar deze keer zagen we de kinderen in Egmond aan Zeer enthousiast met lampionnen lopen. Dat was mooi.

    BeantwoordenVerwijderen