Consequent

Manlief en ik zijn brave borsten. Wij hebben ons gigantisch ingeburgerd en aangepast aan de regels in ons nieuwe thuisland.
Een van de dingen waarmee we leerden omgaan is “Waar laat je wat en waarom?”
Ik zal een paar voorbeeldjes geven.
Theezakjes gaan in het kleine groene bakje in de keukenkast, evenals koffiefilters, schillen en andere biologisch afbreekbare resten. De inhoud lozen we vervolgens op onze eigen composthoop en dat levert na verloop van tijd weer prima tuingrond.
Ons gemaaide gras gaat vaak naar de paarden van de buren.
Papier en karton worden ook maandelijks keurig aan huis afgehaald. Bierblikjes, petflessen en kartonnen drinkverpakkingen worden geplet en verdwijnen in een lichtblauwe pmd-zak.
Takjes en snoeisel belanden in de gft-bak en in de herfst mogen we gratis blad, naalden en dennenappels naar het containerpark brengen.
Glazen flessen en potten worden verzameld in plastic kratten en eens per maand langs de stoeprand gezet.
Sinds onze drie dames door de tuin scharrelen, is er nog een nieuwe manier van afvalverwerking bijgekomen. Ze zijn verzot op pasta en rijst. Hier wordt sinds mei voor een weeshuis gekookt, terwijl wij heel kleine eters zijn. Drie keer raden waar de rest blijft.
Alle overige zaken gaan via de bekende grijze vuilniszakken in de kliko.
Visite uit Nederland heeft het systeem inmiddels ook al aardig door en bij twijfel blijft hun hand even midden in de keuken hangen en wijzen wij bereidwillig de legale dumpplek aan.
Het kost zo weinig en het doet zo’n hoop. Was iedereen maar zo milieubewust bezig. Maar helaas zie je nog veel te vaak sluikstort, zwerfvuil of poepzakjesloze hondenuitlaters. Voelen die mensen zich te min om te bukken voor de bolus van hun geliefde Fifi of Boris? Wat doen ze dan wanneer die dierbare viervoeter een “ongelukje” heeft in hun eigen tuin?

Het thema voor de maand november is “scheiden”, waarbij het woord zelf niet mag worden gebruikt. 
Kijk bij Plato voor de andere bijdragen aan deze schrijfuitdaging.

26 opmerkingen:

  1. Hier in Hasselt wordt ook zo gescheiden. Alleen halen ze de flessen niet op. Die moeten we zelf naar het 'contènerpark' brengen. Dat soort dingen. Het went vrij snel. Amaai, aléé en jongens toch... België doet er tenminste wat aan.

    Leuke, herkenbare WE, Marja :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier wordt ook goed gescheiden, al járen voordat ze in Nederland gingen denken over dit systeem. Wij weten dus niet beter, het s gewoon een automatisme.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Manlief en ik zijn ook zulke brave borsten, ook al wonen wij in Nederland ;-)
    Kost weinig moeite om alles gescheiden in te zamelen en het levert zoveel op.
    Wij hebben nog maar 1 vuilniszak restafval per 6 weken.
    Mooi resultaat. Als iedereen ons zou volgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke WE Marja!
    In Nederland wordt sinds kort op het park waar wij wonen ook gescheiden. Wat een plastic een mens verzamelt in een paar dagen dat is niet te geloven. Glas en papier was al de gewoonte. Restafval is helemaal niet zo veel meer.
    En de poepjes van onze Binky, die raap ik altijd op, al zit hij naast een hele grote hoop van een andere hond zijn drolletje te draaien dat maar zo groot is als mijn pink. Van mijn hondje vindt niemand iets op straat hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk stukje, sinds kort hebben wij een papiercontainer erbij, heerlijk hoor, daarvoor ging ons oud papier in dozen en 1 keer in de maand aan de straat. Toch is dit erg fijn.
    En van mijn hond vindt niemand wat op straat, ik neem het netjes mee en gooi het in de groene afvalbak!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ook hier wordt alles gescheiden.. de kast staat vol bakjes.. voor paier.. batterijen.. glas.. en mijn jaszakken zitten vol poepzakjes.. met 2 honden is dat wel nodig hihi;)

    fijne dag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. goed bezig, marja!
    ook hier wordt alles gescheiden en de hondenpoep keurig opgeruimd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij wandelen met een schep rond, als we de hond uitlaten. De uitwerpselen gaan de put in, niemand die er last van heeft : )

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Alles dát hier gescheiden moet worden scheiden we ook , glas brengen we naar de container op de hoek, groenafval gedeeltelijk in de tuincompostbak en de rest in de groene kliko !Batterijtje ( hoorapparaat want verder gebruiken we er weinig ) apart bij de chemo en papier naar de buurvrouw voor "de kerk"zij blij ,wij blij !
    Voor blikjes is helaas nog regeling bij ons .Voor vet ook nog niet ,jammer !
    Scheiden van elkaar doen we liever niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, ik heb altijd een zakje mee voor de uitwerpselen van de hond. In de put gooien doe ik het niet, dat ziet er vaak zo smerig uit, ik neem het mee naar huis en gooi het in de grote kliko buiten, dichtgeknoopt uiteraard.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja milieu bewust alle beetjes ormen 1 groot geheel,mooi ook je stuk hierover Marja.
    Thema hondenpoep die rapen we op,het gebeurt een enkel x dat ik de zakjes net in de andere jas heb zitten dan zoek ik een alternatief. Toen me dat dus eens gebeurde en ik al zoekend naar een oplossing van een Voorbijganger een sneer kreeg,die kreeg een gepeperde antwoord terug! Uitzonderingen zijn er die niet expres gebeuren mijn mening.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je had hem al aangekondigd. Leuk, dezelfde invalshoek, een heel ander verhaal.
    Bij mij gaat het altijd mis als er visite is. Dan verdwijnt er vanalles in de plastic bak. Sinds we plastic scheiden staat het restafval veel minder vaak aan de stoep. Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Denk dat ze dan een glijbaantje hebben gecreérd?
    Gek hé, ik heb nog nooit een petfles met een petje gezien?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, stom zeg die hondenmensen die de drollen van hun viervoeters niet opruimen. En als je er dan ook nog intrapt ... blergh!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een cleane WE300!
    Ergernis nummer 1: analfabete eigenaren van poepende honden én 5 loslopende katers die mijn straatje elke dag beurtelings besproeien.
    Sommige mensen moet het bezit van dieren verboden worden, of van kinderen. Of van auto's. Of van weblogs. Scheiden die hap!
    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een van de redenen dat ik geen hond heb genomen is het poep rapen ,ik ga over mijn nek brrrr en de kat mag niet buiten daar hoeft een ander geen last van te hebben vind ik .Verder doe ik het redelijk goed met het afval .De papier glas en plastic containers staan hier vlakbij en de andere twee hebben we zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Knap verteld en vooral knap gedaan al dat scheiden!
    Petje af Marja...jullie zijn goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuk logje, Marja. Hier scheiden wij ook het afval. Ik let er goed op en ben er bewust mee bezig. In het begin is het wennen, nu is het routine geworden.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja ik heb ook overal bakken en zakken voor. Zelfs op de gootsteen een klein bakje staan waar ik de papieren hoesjes van de theezakjes in gooi en als ie vol is in de papierdoos. Het dubbele bij mij is wel dat ik alles netjes scheid en daardoor is mijn vuilniscontainer behoorlijk leeg. Mijn buren met twee opgroeiende kinderen hebben altijd ruimtegebrek in hun container dus heb ik aangeboden dat ze het er bij mij wel in mogen gooien als ze ruimte tekort komen. Zo zit mijn container ook altijd weer vol met afval wat niet gescheiden is. Maar goed dat vind ik dan wel hun verantwoording maar een beetje gek is het wel als je zelf zo fanatiek ben. Nou ja ik gebruik weer regelmatig hun groene container omdat ik soms veel tuinafval heb en zij gebruiken die helemaal niet. Tja een goeie buur is ook wat waard..... Een goeie WE zo .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou hier niet kunnen. Onze grijze en groene bak zijn gechipt. Wij betalen dus per kilo.

      Verwijderen
  20. Mooiie we meis, en ja wij zijn ook brave burgers wat dat betreft, wij scheiden ons afval ook zo zorgvuldig mogelijk....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik vind het maar een heel gedoe hoor, dat afval scheiden. Ik ben er eerlijk gezegd niet zo goed in.
    Leuke invulling van de WE!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat afval scheiden vind ik nog niet zo'n gek idee hoor!! Ik vind het zelfs jammer dat doordat ik in een flat woon in alleen papier en glas kan scheiden, word anders te duur volgens de gemeente ?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik kom uit een dorp waar ze heel goed waren in scheiden. Ik woon nu in de stad en daar willen ze dat systeem ook van de grond krijgen. Maar ja, voor flatbewoners is er nergens een plekje waar zij hun GFT kwijt kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen