Vertoonzucht

De papieren “Dikke van Dale” noemt het een overdreven of ziekelijke neiging tot vertoon. Dat kan letterlijk of figuurlijk worden ingevuld.
Wanneer je veel over jezelf prijsgeeft op je eigen blog, ben je dan een exhibitionist?

Ik vind van niet. Je zwabbert er immers niet mee in het rond en duwt het niemand onder de neus.

Iedereen kan zelf bepalen of hij jouw blog wenst te lezen. Ben je te openhartig, banaal, provocerend of barst je van zelfmedelijden? Dan haken ze toch lekker af. Vertel je teveel over je lijf, je gezondheid en je emoties? Ook dan bepaalt de lezer zelf wel of hij het zat wordt. Net zoals iedereen kan kiezen welk tijdschrift of televisieprogramma hij wenst te volgen.

Mijmeren op maandag is een idee van Gabi. Vandaag vroeg ze onze mening over emotioneel exhibitionisme in blogland.

21 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens Marja! Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik vind de foto ook grappig:-)
    Nou... ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet van blogs houd waar echt veel privédingen in staan. Natuurlijk gaat een blog (meestal) over je eigen leven maar om nu allerlei vertrouwelijkheden of frustraties in je blog te stoppen, gaat mij te ver.
    Ik probeer wel een beetje het midden te houden. Dus wel laten weten wat er in mijn leven speelt maar er niet een verslag van te maken over al mijn gevoelens.
    Maar gelukkig kan iedereen dat zelf bepalen en net wat je schrijft: wil je het niet lezen dan doe je dat toch niet!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zooo... Das lekker duidelijk Marja!
    Mooi... tot nu toe denken alle deelnemers in grote lijnen hetzelfde hierover!!!
    Samen staan we sterk... hihihihiii

    Fijn dat je er weer bij bent.

    Liefs en zo,

    Gaabs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kostelijk beschreven! Iedereen moet kunnen schrijven of vertonen wat hij wil op zijn blog, om daar maar op in te haken. En als iemand er geen zin in heeft om alles of iedere keer te lezen dan mag dat ook! Vrijheid, blijheid!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kort maar krachtig...... super gedaan en ik heb maar 1 woord dat van toepassing is
    AMEN! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marja, hartelijk dank voor je welkom terug reactie op m'n blog.
    Zo fijn om weer te kunnen bloggen en jullie een bezoekje te brengen en/of een reactie
    achter te laten.
    Ik/wij hebben totaal geen last van het vliegverkeer.
    We zitten denk ik in de 'goede hoek'. ...maar het zou me ook niet
    hinderen hoor....soms hoor je het een paar keer achter elkaar als de wind uit een bepaalde hoek waait maar no problem voor ons.
    Verders ben ik het helemaal met je reactie op 'vertoon' zucht eens.
    Je hebt het leuk en wijs neer geschreven!!!
    Wens je een fijne week, groetjes, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal mee eens,je kunt er zelf voor kiezen wat je wel en niet leest.Je komt volgens mij toch meestal bij 'geestverwanten' uit.Nu is mijn blog iets met varen en toch komen er juist niet vaarders vaak even meedobberen.En zelf zit ik zeker niet alleen op 'vaarblogs'.fijne dag verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O zo !Ja helemaal waar natuurlijk wie niet wil komen lezen doet het niét !
    Het zit 'm in de toevoeging "ziekelijke neiging tot" !Ik ken geen bloggers waar ik die toevoeging "aan zou willen hangen" , dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er niét zijn ,maar wél dat het geen veelvoorkomend verschijnsel is !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja wat ga ik nu eens zeggen .Ik ben wel heel open ,alleen niet meer zo op blogger .Ik denk dat veel mensen schrikken van openheid en eigenlijk het meest schrikken van de herkenning .Op mijn vorige blog was ik ook zo open als op mijn WP .De vele emails en persoonlijke berichten die ik kreeg hebben me laten zien wat er werkelijk leeft in mensen .Wie de grappen makers en degenen met hun mooie huizen van binnen werkelijk voelden,ik was vaak geschokt over wat mij verteld werd.Mensen die schreven wat ze werkelijk voelden.Maar we maken allemaal de keuze wat we delen en wat niet !! Ik maak de keuze om vaak heel eerlijk en open te zijn .Pff wat een verhaal weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En gelijk heb je. Als je op je eigen blog niet eens zou mogen bepalen wat je wel of niet wilt delen, dan gaat het op censuur lijken. De lezer mag schiften en zijn keuze maken.

      Verwijderen
  10. Nou dat vind ik nou ook. Als men het niet wil lezen, dan doen ze het maar lekker niet.
    Eigen vrije wil is dat...
    Het eerste woord dat mij te binnen schoot bij de foto was; FLASHER.. Of dat correct is weet ik eigenlijk niet eens... haha...
    Ik wens je een heel mooie nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, ik denk dat het zo wel werkt inderdaad. Mensen hoeven niet te lezen. Als ze het niet interessant vinden moeten ze maar lekker weg gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Schrijven geeft mij vrijheid. Daarin wil ik mezelf dan ook niet (laten) beperken, al let ik wel enigszins op wat en hoe ik publiceer.
    De lezer mag vinden wat hij wil, zolang hij of zij mij niet beperkt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heel goede mijmering Marja! je hebt volkomen gelijk! groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Maar dit ligt toch iets anders. Ik ken bloggers voor wie het zich kunnen uiten een vorm van therapie is. Ik noem dat geen exhibitionisme.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja. Wie weet hoe therapeutisch het werkt voor de man in die regenjas? ;o)

      Verwijderen
  15. Oh lol.......mijn logje van vandaag heeft raakvlakken. Ik voel me ineens heel erg exhibitionistisch(wat een woord)Voor mij werkt het schrijven toch wel therapeutisch, maar het liefste schrijf ik onzinverhaaltje uit het leven gegrepen zoals over vieze boeken in de bieb ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat vind ik ook hoor, vrijheid blijheid al zijn reacties altijd leuk natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen