Luchten

Ze inspireren tot schilderen, dichten en componeren. Met name de Hollandse zijn beroemd en geliefd. Kunstenaars komen van over de hele wereld om onze schitterende wolkenpartijen te vangen, met daarachter die felblauwe hemel. Ze kunnen onheilspellend zijn en angstaanjagend. Ze kunnen als schaapjes rondhuppelen of als sluiers gracieus uitwaaieren. Ze zijn er in het wit, grijs, blauw en zwart. Met een beetje fantasie kun je er mensen, dieren en dingen in herkennen. Soms hangen ze heel stil, maar in de herfst vliegen ze vaak met een noodgang voorbij. Ronduit magistraal zijn ze tijdens zonsondergang. Allemachtig, wat zouden we zonder moeten?

Het nieuwe thema voor de WE is “luchten”. In deze schrijfuitdaging van Plato mag het woord zelf niet worden gebruikt. Dit keer wordt het aantal woorden aan de schrijver overgelaten. Dus 300 is niet verplicht.

19 opmerkingen:

  1. Marja, ik was zo benieuwd wat jij van die 100 woorden had gemaakt, dat ik meteen ging kijken. Het leverde een aangename verrassing op. Want niet alleen heb je hier een prachtig arsenaal aan luchten neergezet (je kunt er zo bij wegdromen; neem bv die donkere, midden-rechts, maar ook die op één na laatste met die sluierbewolking) maar ook je fraaie stukje doet volledig recht aan dit veelzijdige natuurfenomeen.
    Mijn welgemeende complimenten voor deze bijzonder geslaagde WE.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja stel je voor dat de lucht altijd hetzelfde zou zijn.. strakblauw.. of altijd egaal grijs.. nee gelukkig niet!! ik hou zo van de hollandse luchten, iedere dag weer anders!
    mooie collage!!

    fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig he die luchten .Zo facinerend vind ik ze vaak ,ik kan er naar blijven kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een originele WE heb je er van gemaakt, helemaal top.
    En ja, ik kan luchten wel luchten, heb mappen vol foto's ervan zowel vanaf de grond als vanuit de lucht. Er zijn geen woorden die kunnen verwoorden hoe mooi luchten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig toch al die mooie luchten,haast nooit saai.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ik had hem al gelezen via FB, maar toch nog even laten weten dat ik hem mooi vind~
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook zo gek op luchten. Vooral op die strakblauwe luchten met spierwitte wolken. Mooie fotocollage!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ooo wat mooi wat een verrassing zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fascinerend die luchten. Dat moet je in jaren verzameld hebben. Wel steeds met dezelfde camera? Misschien kun je er af en toe eens een keer eentje beeldvullend plaatsen. Er is een documentaire Hollands Licht dat gaat over het onderwerp dat jij aansnijdt. Over het licht door de eeuwen heen. Ook werd iedere dag op deselfde plek een opname van de lucht gemaakt. Prachtig om de seizoenen te zien wisse len. Adembenemend mooi. Ik dacht dat hij destijds bij de Vpro is uitgezonden en is daar misschien nog op dvd verkrijgbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie Hollandse, sorry ik moet zeggen, Belgische luchten zoals jij ze hier verzameld hebt vinden zowel Mara en ik prachtig. Dat is weer het voordeel om in Noord Europa te wonen.
    Saludos de Albert

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige kleuren !!

    Als kind vond ik het leuk om minutenlang naar de lucht te kijken en dan zag ik er reuzen, slangen en prinsessen en verzon zo mijn eigen verhaal...te gek...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige foto's. Ja luchten zijn altijd fascinerd en boeiend als vind ik een strakblauwe hemel met zon ook niet verkeerd hoor. ;) Mooie WE

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh dank voor deze bijdrage aan de WE.. En ik kom hier zeker vaker langshoppen.. Wat een inspiratie die ik kan oppikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie verzameling 'luchten'. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een hele originele invulling. Allemaal Hollandsche luchten...en wát voor luchten!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben gek op luchten. En je hebt ze zo mooi in beeld gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig hé, al die luchten. En je tekst past er heel mooi bij. :-)
    Je andere logjes heb ik ook met veel plezier gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen