Herfstmijmering


Herfstige mijmeringen op maandag. Tja Gabi, dat is me even een heftige uitdaging. Ik ben niet zo’n herfsttypetje, meer een voorjaarsliefhebber. Maar oké, een uitdaging ga ik niet uit de weg. Ik zet de voor- en nadelen van de herfst even op een rijtje:

+
De grasmaaier kan op stal
De muggen houden op met steken
In het bos zijn de kleuren oogverblindend mooi
De lage zon zorgt voor prachtige lichtinval
Veel mensen verheugen zich op de wintermaanden met feesten, lichtjes en versierselen
Je favoriete trui kan weer worden gedragen
De nieuwe, maagdelijke agenda mag worden gekozen en ingedeeld
De beuken worden kaal en de achtertuin is veel zonniger
Meer mensen online, dus er wordt meer geblogd

-
Storm
Regen
Hagel
Kou
Minder daglicht
Winkels vol speculaas en pepernoten
Nog heel veel nachtjes slapen voor het lente wordt
Blad harken, verzamelen en afvoeren
Nog meer storm
En kou
En ……….

Mijmeren op maandag mag bij Gabi. Klikkerdeklik.

25 opmerkingen:

  1. Over deze mijmering is goed nagedacht! Leuk gedaan Marja en je hebt helemaal gelijk, hoewel ik wel van de herfst houd hoor! Vind het eigenlijk wel weer jammer dat ik er zo weinig van mee heb gemaakt dit jaar :-(
    Maar ja, een mens kan niet alles hebben hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat nou de herfst mijn favoriete jaargetijde zijn ;-)

    Mooi gedaan Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke mijmering. Ik hou van de herfst om zijn cadeautjesdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag is inderdaad een cadeautje. Volop zon, prachtige kleuren en bijna geen wind. Zo mag het blijven.

      Verwijderen
  4. voor jou is de winterslaap dus ideaal haha:) ik vind de herfst juist heerlijk maar dat wist je vast al wel;)

    fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik houd van de seizoenen,zou nooit in een land willen wonen waar er nauwelijks verschil is.Enkel die speculaas en pepernoten die storen mij.Dat plaatje..geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marja,

    Ja, een verhelderende benadering!!!
    Zelf vind ik aan ieder jaargetijde wel het een en ander mooi, ook de nadelen zie ik net als jij.
    Denk dat ik me vandaag positief op de mooie kanten ga richten!?
    Leuk dat je weer meedoet en bedankt ook voor de link.
    Nu moet ik nog zien hoe/wanneer ik jullie nog kan bijbenen...
    Ik ben nog niet aan mijn eigen bijdrage toegekomen... help!!!
    Is wel in voorbereiding, ben vrijdagmiddag, tussen de buien door, op fotosafari geweest...

    Strakkies...,

    Gaabs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik mijmer even verder naar aanleiding van jouw mooie herfstmijmering.
    Elk dag heeft zijn charmes en ik probeer steeds meer tijd te nemen om af en toe te mijmeren. Ik denk dat dat mijn herfstmijmering op deze maandag is. Wie weet wat ik morgen mijmer...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hou van de herfst, mss zelfs wel het meest :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik heb op deze maandag niet gemijmerd, integendeel heb al een heuse ochtendwandeling achter de rug, met viervoeter Laini natuurlijk. tijdens ons 2 uren durende uitje heb ik enorm genoten van de prachtige herfstkleuren, het mooie licht en het warme herfstzonnetje. Bij thuiskomst heb ik zowaar een douche genomen, zo bezweet was ik! Marja, ik las jouw herfstmijmering met plezier! groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt het mooi omschreven Marja,ik houd wel van alle jaargetijden alleen als straks alle blaadjes de bomen hebben verlaten vind ik het kaal,triest en nat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze herinnerde mij aan een schrijfopdracht tijdens een schrijfcursus, ik heb hem opgezocht en op mijn blog geplaatst. Leuk om door elkaar geinspireerd te worden.
    Ik hou niet van veel vocht, maar alles heeft zijn charme zoals de prachtige herfstkleuren en de massale spreeuwentrek.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Plezante invulling, zeker voor een Hollandse die in Belgë woont ;-)
    Grtz Albert

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zie een minpunt die volgens mij bij de pluspunten hoort.
    Speculaas en pepernoten !!!!!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik hou van de herfst! En gelukkig voor jou komt er over een half jaartje de lente alweer ... lieve groet van Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Marja,
    Nou zeg, helemaal mijn voors en tegens... Ik kan nu al weer een beetje verlangen naar de lente, al was het vandaag wel prachtig weer, toen de mist eenmaal was opgetrokken..
    Ik wens je een heel fijne avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja, elk voordeel hep z'n nadeel.... zou onze C. zeggen.
    Maar geef mij maar de voordelen van de zomer!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  17. En dan moet óók de klok nog terug .... ben ik nét gewend om in het donker weg te rijden ....krijg je wéér twee weken die lastige ochtenschemeringsritjes... zucht....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als de herfst zoals vandaag is vind ik het prima, zie ik ook de mooie kleuren. Maar als het dan weer zo somber is en grijs en regen en nog meer....brrrrrr was het maar weer lente. Maar een mooie overpeinzing zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Maar je ent die uitdrukking van de beroemde wijsgeer Johan Cruijff: Elk voordeel ... juist.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooie mijmering Marja.De herfst vind ik mooi om de kleuren, maar ik kies voor de lente
    groetjes,Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De koude verdreven


    Op deze koude gure dag heb ik ons houtkacheltje laten branden.
    Voor de tweede maal ging het gedroogde hout door mijn handen.

    De éérste maal met het op maat kappen en zagen
    en nu door het in de rietenmand naar binnen dragen.

    De vlammen dansen vurig op en neer.
    Het is lekker gezellig ondanks ‘t kille weer.

    Ons klein hondje ligt genietend op mijn schoot.
    Zou hij niet snurken je zou denken hij ligt dood.

    Knetterend vuur, een geurende aloë thee.
    Op de achtergrond een liedje over de zee.

    Ik voel de ongrijpbare warmte die de speelse vlammetjes geven.
    Het gloeiende hout maakt dromerig, 't heeft de koude verdreven.


    Heel graag gelezen, Marja.
    Lenjef






    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik vind de voordelen toch in de meerderheid. Vooral als het zulk mooi weer is als vandaag. Die pepernoten bewaren we voor nog veeeeel later.

    BeantwoordenVerwijderen