Ervaringsdeskundige - advies

"Een ervaringsdeskundige is een persoon die door gerijpte en doorleefde ervaring van tegenslag, ziekte, beperking, lotgeval of levensomstandigheid in staat is om de kennis die niet door studie of onderwijs maar door deze ervaring is opgedaan - de zogeheten ervaringsdeskundigheid - te benutten."

Ik heb even getwijfeld over mijn deelname aan deze invalshoek. Het is een lastige met vele valkuilen, daarom ga ik proberen het luchtig te houden.

Ik heb ervaren hoe onhandig het is om met volle handen een trap af te lopen. Ik struikelde, kon me niet vastgrijpen en donderde met de hele handel naar beneden. Resultaat: gat in mijn kin, gebroken hak en opengescheurde vuilniszak. Mijn advies luidt dan ook: NIET DOEN.

Geagiteerd vertrekken in een winterse auto waarvan je voorruit niet helemaal hebt schoon gekrabd en vervolgens twee straten verderop tegen een verkeerszuiltje knallen. Resultaat: een nieuw gat in mijn kin, auto total loss en een rekening van de gemeente voor een nieuw paaltje. Mijn advies: NIET DOEN.

In een lange slinger op de schaatsbaan de buitenste plaats innemen waarna je wordt gelanceerd en in het hekwerk belandt. DOE MAAR LIEVER NIET.

Op de eerste schooldag in een nieuwe flatwijk als eigenwijze zesjarige beweren dat je om half vier zelf de weg naar huis wel kunt vinden en na uren huilend rondzwerven door oom agent worden thuisgebracht. BIJ VOORKEUR NIET DOEN.

Voor meer deskundige adviezen: “Schrijf of bel, Marja fikst het wel.”

Onderwerp: Ervaringsdeskundige
Invalshoek: Advies
Periode: 26 september t/m 24 oktober 2012
Klik hier voor de andere bijdragen.

18 opmerkingen:

  1. Ik ben blij dat ik je sinds kort volg.
    Heb ik toch een ervaren persoon in mijn rijtje staan.
    Altijd handig. *haha*

    Gr SjoRS

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha,ha,ha,ha,ha!
    Wat een HEERLIJK WIJF ben je toch hé?
    Ik maar denken er komt iets op medisch gebied aan, nee hoor, simpele ongelukjes.
    SCHITTEREND om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marja,
    Dit is weer zo leuk om te lezen. Ik denk dat we allemaal op verschillende manieren door ervaringen wijzer zijn geworden in dit soort zaken... En daarom dus heel herkenbaar.
    Evengoed heel erg bedankt voor je goede tips...
    Ik wens je een heel mooi weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie invulling van het thema! En heel handige tips:-)
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig Marja!!!!

    Ik zit hier te schuddebuiken...
    Misschien zou ik mijn TOP 10 van 'megaklunzigheden' eens moeten vertellen... ik weet zeker de een en andere medeblogger komt niet meer bij en zal lachen tot ie erbij neervalt.

    Maar het geeft allemaal niet als men er maar lering uit weet te trekken... toch?

    We hebben het allemaal overleeft al is het met kleerscheuren, littekens en een gekneusd ego.

    Een fijne voortzetting van het weekend nog,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee, Gabi. We kunnen er een blooper thema van maken en anderen uitnodigen om hun klunzige acties met ons te delen.

      Verwijderen
    2. Jaaaaa... waarom ook niet...

      Verwijderen
  6. Sorry, maar ik moet hier toch stiekem wel erg om lachen. je weet het: geen mooier vermaak dan leedvermaak. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hahaha en zo zijn er heel veel dingen om later te zeggen ,NIET DOEN !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geef ik je mijn deskundigheid vanuit mijn persoonlijke ervaring !

    Dit soort verhalen schrijven als je je lezers graag met een serieus bestuderende gezichtsuitdrukking aan de computer ziet zitten ...... niét doen,
    want het hele spul hier ligt natuurlijk in een deuk bij dit soort verhalen ..... ik ben uiteraard een uitzondering ...maar ik lieg dan weer heel makkelijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi gevonden en ik denk van alles weer wat geleerd toch haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk logje, Marja! Ik moest wel glimlachen.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt er een leuk verhaaltje van gemaakt... Wat een pechvogel ben jij!
    Ik moet bekennen, ik val we vaak hoor, maar meestal is de schade niet zo heel erg ;-)
    Take care Marja!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoezo 12 ongelukken en 13 ambachten of was het omgedraaid,hoe dan ook omstandigheden niet leuk,besvhrijving is met humor verpakt hahaha heerlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen