Een tuin, twee beuken

Zondagnamiddag nam ik deze (tikkie onscherpe) foto’s. De linker beuk is meer dan zeventig jaar oud, de rechter ongeveer veertig, net zo oud als ons huis. Ze staan aan weerszijden van onze achtertuin en lopen bepaald niet synchroon. In het voorjaar is de bejaarde nummer een en een half jaar later opnieuw. Het blad wat nu op het gras ligt is allemaal van de oude knar en ons middelbare beukje is nog volledig groen. 

Wie heeft hier een goede verklaring voor? Het intrigeert ons.

11 opmerkingen:

  1. Je zou zeggen dat het met de hoeveelheid schaduw/zon te maken heeft??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, of met de wind, als de ene boom meer in de luwte staat, heeft die niet zo snel last van de kou, en zullen de bladeren niet zo snel kleuren en uitvallen...
    Maar of dat dan ook de vroegere groei van de blaadjes in het voorjaar verklaart..? Ik weet het niet...
    Heb je dus niet zo veel aan hè?
    Ik wens je een heel fijne dag vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 2 verklaringen

    Verklaring 1; HHH weet het niet
    Verklaring 2; HHH weet het echt niet

    Kan aan grondsoort liggen
    Kan aan waterhuishouding liggen
    Kan aan lichtplaats ( denk aan zonlicht ) liggen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marja ik zou het niet weten,

    Wat mij altijd door het hoofd spookt bij zo'n mooie grootte bomen dat als ze konden vertellen er boeiende dingen uit zouden komen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien de plek waar ze staan.Eerlijk gezegd weet ik het ook niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kan de grondsoort zijn, misschien is de ene kant iets voedzamer dan de andere kant.
    Kan de zon of juist het gebrek eraan zijn...
    Eigenlijk is het gissen, geen idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Frappant zeg... maar ook ik heb geen zinnig antwoord op je vraag helaas.

    Jullie hebben wel een mooie, grote tuin zo te zien.



    Groetjes,

    Gabi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waarschijnlijk is de éne beuk de andere niet !
    Als bij zoveel planten ,struiken zóu het ook bij beuken zo kunnen zijn dat er heel veel variëteiten zijn.
    Zeker met een leeftijdsverschil van een jaar of dertig kan er makkelijk sprake zijn van een andere variëteit ( zei de dochter van een tuinman die zelf géén groene vingers heeft)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het enige wat ik bedenken kan dat de ene boom meer vocht krijgt dan de andere en dus later zijn blad verliest maar dat is de mening van een leek hoor....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het blijft een grappig gezicht.
    Ach bij het ouder worden denk je, hup de blaadjes eraf en dan ga ik lekker in winterrust. Mooi tapijtje hoor!

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen