Potverdorie nog 'ns aan toe!

Moeten we toch nog stemmen. Vallen er van de week ineens twee blauwe kaarten in de bus.
Aangezien we intussen ruim zeven jaar in Vlaanderen wonen, blijken we stemplichtig te zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen. Snotverdesnotver.

Ik weet hoegenaamd niets van de politiek en al zeker niet van de plaatselijke hotemetoten. Ik zal me dus voor zondag de 14e heftig moeten gaan verdiepen in de materie. Nou schijn je stiekem blanco te mogen stemmen, maar als ik daar toch ben. Iemand nog een goede tip?

Ik kan het niet eens combineren met en bezoekje aan de bieb in hetzelfde gebouw. Dat is nou sneu. Ze hebben trouwens een eigen website, zowel de bieb als de Wouwer. Hoezo piepklein dorpje? Ravels rules!

17 opmerkingen:

  1. De Kieswet zal in Vlaanderen wel gelijk zijn aan die van Nederland. Wegblijven heeft geen invloed op de uitslag, maar blanco stemmen wel, want dat verandert de kiesdeler. Een blanco stem is en geldige stem. Er zijn dan dus totaal meer stemmen uitgebracht die moeten worden verdeeld. Daardoor meer stemmen ndig voor een zetel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik beloof je eerlijk dat ik niet blanco zal stemmen. Maar er is hier stemplicht i.p.v. stemrecht. Dat staat me een beetje tegen.

      Verwijderen
  2. Wij mogen in Duitsland ook stemmen voor de gemeente. Hoera .....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihi, liever blauwe kaarten in de bus dan blauwe enveloppen ;-). Maar goed, ondertussen zit je er mooi mee. Ik wens jullie dan ook veel wijsheid. Ik zou willen dat ik je een tip kon geven maar ik weet er van hier al zo weinig van. Laat ik Marc altijd doen, die verdiept zich er helemaal in. Ieder zijn hobby ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Stemmen is een verworven recht waarvan heel veel mensen in andere delen van de wereld nog dromen. Er is hard voor gevochten en veel leed voor geleden. Gebruik dus je stemrecht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, helemaal mee eens. Maar het is hier een plicht. Dat vind ik niet zo fijn klinken.

      Verwijderen
  5. Ben ook niet zo voor stemplícht.
    Als je geen belangstelling voor politiek hebt ga je je er ook niet in verdiepen, lijkt me.
    Misschien kun je voor jezelf drie absolute regels opstellen waarvan je vindt dat een gemeentepartij aan moet voldoen?
    Dat maakt wellicht de keuze iets eenvoudiger.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. spijtig, geen tip voor jou, weet zelf nog niet op wie ik stemmen zal....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien plezant om deze link eens te lezen.
    DE POT VERWIJT DE WEVER DAT HIJ ZWART ZIET.
    Saludos desde Sevilla

    http://www.knack.be/opinie/columns/herwig-reynaert/de-pot-verwijt-de-wever-dat-hij-zwart-ziet/opinie-4000183706397.htm?nb-handled=true&utm_medium=Email&utm_source=Newsletter-25/09/2012&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij het woord plicht, gaan mijn haren al overeind staan. En als je hoegenaamd geen interesse hebt in de politiek maar wel verplicht bent om te stemmen, is het land daar dan mee gediend? Lijkt mij van niet. Ik wens je veel wijsheid ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij zijn Belgen die in Nederland wonen dus moeten we niet voor de gemeenteraad gaan stemmen. Leuk om terug een Belgische blog te ontdekken.

    Groetjes,
    Filip

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja , dan heb je niéts aan mij ,ik vind de Nederlandse politiek al lastig genoeg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tja, je zou eens op wikipedia kunnen kijken welke partijen er zijn in Ravels en hoe de huidige zetelverdeling is. En als je niet weet op wie je moet kiezen weet je misschien wel welke partijen het in elk geval NIET moeten worden voor jou.

    Wat ik verder van de Belgische politiek weet is weinig. Ik weet alleen iets van de landelijke politiek. Maar gemeentepolitiek wijkt daar vaak behoorlijk vanaf. Misschien staan er in de gratis krantjes wel van die schema's die de partijen met elkaar vergelijken.

    Stemplicht is vervelend. Nederland had het vroeger ook. Ik hoorde mijn ouders er wel over. Maar zij waren arbeiders en niet christelijk, dus ging de stem vrijwel altijd naar de PvdA, net als bij opa en oma. Zo ging dat.

    BeantwoordenVerwijderen