Junks

Het is bijna onvoorstelbaar dat we zonder e-mail en internet konden leven. Wat deden we met al die uren? Lazen we meer boeken? Schreven we meer brieven? Of ontmoetten we elkaar in het echt?

Wanneer we nu een halve dag zonder verbinding zitten, dwalen we paniekerig en doelloos door het huis. Het moet niet gekker worden. We boeken een hotel en shoppen via het wereldwijde web. Manlief onderhoudt zijn zakelijke contacten online en ik blog me het heen en weer.

Toch zijn er nog volksstammen die er helemaal niets mee hebben. Ze begrijpen niet wat ons bezielt. Snap jij het?

19 opmerkingen:

  1. Ja hoor, dat snap ik. Het is gewoon verslavend. Soms zou ik wel zonder die verslaving willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, bizar hè? Pas had ik het er met mijn ouders over. Die hebben ook nog de tijd meegemaakt dat de was eerst in het eerste sop, dan in het tweede sop ging enz. enz. En de stofzuiger, koffiezetapparaat...en we waren het er allemeaal over eens dat het wel tijd bespaart maar dat die tijd weer ongemerkt in andere dingen ging zitten. Maar welke dingen dat dan precies zijn?
    Geen idee. Sterker nog: we komen meer en meer tijd tekort!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ernstig he, ik zou ook heel graag willen dat ik zonder kon maar sinds ik thuis ben is het nog belangrijker geworden omdat veel contacten nu ook online lopen.
    En ik doe de laatste tijd heel bewust de laptop dicht.Een tijdje zonder ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijna alles gaat via internet tegenwoordig, daarom staat zo'n ding ook vaak de hele dag aan. Voorheen kreeg ik veel brieven, nu veel mailtjes. Belastingaangifte, bankzaken enz gaat allemaal via de pc. Aan de ene kant een heel stuk gemak maar aan de andere kant zo'n 'dood' gebeuren: dat getik en gestaar op en naar zo'n kastje. Ben ook opgegroeid zonder internet maar het sluipt je leven in en als de verbinding wegvalt is hier ook gelijk de telefoon en de TV uit ;-) Nou ja, wel lekker rustig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, inderdaad: kunnen we nog zonder?
    In mijn omgeving is er iemand die van de ene op de andere dag heeft besloten de PC weg te doen. Had er genoeg van dat ze gedicteerd werd door het ding, zei ze.
    Ik vond het knap, maar kreeg het ook een beetje benauwd bij het idee dat ik dat ook zou doen. Nee, dat zit er niet in, vrees ik.
    Maar ik leg mezelf wel strenge restricties op: ik mag niet meer dan 2 uur per dag achter de PC van mezelf.
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik snap het ook niet maar elke verslaving moet wel worden geknecht door goede wil en vastberadenheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou ik ben zowel half/digibeet als half/verslaafd en dat betekent gewoon dat ik de computer als spééltje ( waaronder dushet bloggen) gewéldig vind en slecht zou kunnen missen !Ook als tekstverwerker wil ik 'm niet kwijt maar verder héb ik dus geen computer !
    Geen énkel bedrijf of organisatie ,laat staan bank, kan bogen op mij @adres en dat laat ik me ook zéker niet afdwingen ,net als digitaal bankzaken regelen ....no way ,ik héb geen computer maar alleen "een speeltje"!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zit even te denken .Lezen deed ik wel veel meer ,en verder weet ik niet eens meer wat ik wel deed zonder pc .Ik moet er niet aan denken geen pc te hebben ,er staat er altijd een standby boven voor het geval een het begeeft ,erg he!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erg he, we kunnen gewoon niet meer zonder ;-) Alhoewel...we denken dat we niet zonder kunnen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Marja,
    Het is inderdaad een verslaving. Toen ik laatst even een blogpauze inlaste, heb ik dagen niet naar de pc omgekeken. Ik kwam weer aan lezen toe, aan allerlei klusjes die nog lagen te wachten.. Ik bedoel maar, ik ga dus veel vaker een blogpauze inlassen...
    Ik wens je een heel mooie nieuwe week,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Internet, e-mail, blog, social media.. Als het echt zou moeten, zouden we het natuurlijk best wel kunnen missen. Het is mooi, zo lang het niet móet maar mag, zoals bijna alles in het leven...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De smartphone van zoonlief is stuk. Hij wil snel een nieuwe maar heeft nog geen geld. Een goedkoop normaal mobieltje? Tuurlijk niet. Als ik zeg dat ik jaren helemaal zonder mobieltje heb geleefd, dan waren dat andere tijden - zegt hij. Dat is het natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze grootouders zouden zich te pletter schrikken als ze om een hoekje konden kijken.

      Verwijderen
  13. Misschien zou ik het bloggen nog wel kunnen missen, maar de contacten met
    de meesten van de groep die je al enkele jaren kent zou toch pijn doen.
    groetjes,Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En soms zou ik willen dat we terug in die tijd konden leven, gewoon maar voor een paar uren of dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Onbekende ‘vrienden’


    soms vraag ik me af
    of tastbare contacten
    ooit op een dag zullen verdwijnen

    ‘in levende lijve’ is vaak een oppervlakkig gedoe
    vaak wil je naar de kern gaan maar weet niet hoe

    op het glas
    van een monitor
    zie je dikwijls diepzinnige gedachten verschijnen


    Graag gelezen, Marja. :D
    Lenjef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook jouw reactie heb ik graag gelezen. ;o)

      Verwijderen
  16. In het alledaagse zou ik al dat internetgebeuren misschien wel missen. Alhoewel op vakantie lukt het mij best om 2 weken zonder internet te leven en te genieten van die kleine dingen en de prachtige natuur. Toch...nog niet helemaal verslaafd... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. HEEL HERKENBAAR... ook ik kan het www niet meer wegdenken uit mijn dagelijks leven behalve zo nu en dan voor een weekje (waren het er maar meer...)als ik op vakantie ben.
    Das pas gek; als ik op vakantie ben dan mis ik het internet, de telefoon, satelliet TV en al die andere 'geneugten'voor geen seconde.
    Herkent er hier iemand dat?

    BeantwoordenVerwijderen