Geneugten des levens

De schrijfveer van vandaag is er eentje waarvan je meteen al gaat glimlachen. Iedereen zal er direct een paar associaties bij hebben.

Wat te denken van lentebloesem, madeliefjes in het gras, de zon die tussen de bomen door straalt, fluitende vogels of het ruisen van de zee. Maar ook een prachtig boek, een indrukwekkend kunstwerk, een kus op je haar, een spontane knuffel, lieve complimentjes, een groet van een voorbijganger en muziek.

Voor velen zullen delicatessen, etentjes, drankjes hier ook toe behoren of een weldadig bad dat wordt gevolgd door een goede nachtrust.

Ik ben benieuwd naar jullie top 3.

14 opmerkingen:

  1. Hé, inspiratie voor een schrijfsel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marja,
    Voor mij gisteren, toen een client op mijn werk zei: "Mirjam, weet je, ik ben jou nog lang niet zat!". Super toch?
    En dan straks als ik Ben weer ga ophalen, die weer twee weken voor zijn werk op zee heeft gezeten...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Madeliefjes, buitelende kieviten, het snorren van derailleurwieltjes, koffie met een koekje, lopen door de lege polder,muziek, dat ene kaartje dat je precies nodig had, een goed boek, zonlicht op gekleurd herfstblad, kastanjes, bessen, een rotonde linksom nemen... Ik mocht er maar drie opnoemen, maar dat vond ik een beetje te moeilijk, dus heb ik me maar gewoon laten gaan. Maar mijn aller-allerliefste geneugte is toch wanneer Man en Kind weer veilig thuiskomen van werk en school :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk. Houd je vooral niet in. Je mag er wel honderd noemen. ;o)

      Verwijderen
  4. Jouw rijtje Marja, is ook het mijne. En wat te denken van fris witte beddelakens, de geur van vers brood, een kinderarmpje om je nek, een lachbui waar geen eind aan komt met tranen in je ogen, hand in hand wandelen met je geliefde. En inderdaad voor mij geldt ook nog, lange tafels met een eerlijke maaltijd delen met familie, een cappuccino om bij wakker te worden. Niet te vergeten een inspirerend blog..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Uiteraard is natuur in al zijn vormen iets dat niet ontbreken mag maar er zjn zoveel meer "geneugten "op te noemen ,voor mij inderdaad dat heerlijke bad aan het eind van de middag en dán heerlijk in "iets makkelijks" schieten !
    Maar ook het halve woord dat henk en meestal maar nodig hebben om elkaar te laten lachen!
    Maar natuurlijk óók dat onverwacht op een terrasje op het strand neerstijken op een dag dat je éigenlijk het zonnetje niet had verwacht .....ach ik kan nog wel even doorgaan maar dan dan schrijf ik hier met gemak een extra logje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het innig geluk met mijn Schepper.

    De Liefde in al zijn facetten.

    Een Hulkinnetje in blijde ........................lach.

    De kinderen Hulk die op visite komen.

    Kleine zoon die samen met opah het gras maait.

    Schaatskoorts.

    Het douchen na het fietsen.


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan mij met heel mijn hart aansluiten bij allen die al hebben gereageerd en toch heb ik er nog een of twee die nog niemand heeft genoemd... ik kan er zo ontzetten van staan genieten en glunderen als ik mijn, of überhaupt, dieren/vee goed heb verzorgd en ze zie genieten op hun beurt.
    Ook mis ik hier in het rijtje het soms extreme weer; storm en onweer dan weer blauwe luchten en de zon... Heerlijk, de straffe wind die recht in mijn gezicht blaast. Ik voel dan zo duidelijk dat ik leef in volle teugen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als mijn vader zegt dat hij zo blij met me is, als het gras vers gemaaid is, als ik moe maar voldaan terug kom van het sporten, als we genieten van de rust en het uitzicht in onze tuin, het spinnen van poes Bibi, fris opgemaakt bed, een mand gevouwen was (da's te mutserig voor woorden :-) ), 'n gewonnen spelletje WordFeud tegen iemand waar ik nooit van win, en ga zo maar door .....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik op de bank zit en de hond komt bij mij zitten, legt zijn kop op mijn schoot, draait op zijn rug en valt in slaap met zijn buik omhoog en met neerhangende pootjes, terwijl hij pufgeluidjes maakt.
    Schone was ophangen, boslucht, geur van brood in de oven, de melige humor van mijn wederhelft, fröbelen in de keuken, een mooi boek lezen, in de natuur zijn, muziek waar ik kippenvel van krijg, de schoonheid van eenvoud, mensen die lief voor dieren zijn, nevel over de velden, konijntjes die voor je uit huppelen, enz. Ook geen top 3 dus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dankjewel voor jullie heerlijke reacties. Nog een van de geneugten des levens!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben wat laat maar doe nog even mee.De zo ontzettend lieve woorden van mijn man dat ik zo'n ontzettend lieve en begrijpende vrouw ben .Als ik in de nacht Mikki heel zachtjes hoor snurken naast me ,haar pootjes tegen mijn arm.Mijn Dochter die zegt Mam ik voel me altijd weer zoveel beter als ik jou weer spreek .Dan weet ik dat het goed is.Ja en dat alles binnen 2 dagen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk om op zo,n kille herfstdag al deze bijzonder mooie reacties te lezen.
    Daarom noem ik deze dag ,de dag van de glimlach.
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Met stip op 1: In bed met mijn kindjes, maakt niet uit welke, het liefst allebei, dicht tegen elkaar, hun velletje voelen, je neus in hun haartjes, en snuffelen maar...
    Gevolgd door een duurloopje, liefst in de ochtendzon.
    Of met je voeten of lijf zitten in stromend water.

    Ach... het zijn er zoveel...

    BeantwoordenVerwijderen