Chicken in the house

Lezers die vorig lief en leed van onze legdames hebben gemist, kunnen onderaan dit blog op “kippetjes” klikken.

Na Dotjes broedse kuren is het even rustig in de tent. Vervolgens besluit Wy niet uit de kast te komen. Wederom worden mijn kiphefspieren getraind en na een dag of 18 is ook dit leed geleden. Althans, dat denken wij in alle onschuld. Tijdens haar broedse periode verscheen trouwens geen enkel ei! Ze heeft gewoon zitten dromen met haar blote buik op helemaal niets. Gek wijf.

Enkele dagen later zie ik haar moeilijk lopen en steeds minder met de andere kippen optrekken. Haar poepjes worden dun en roomkleurig. Er is duidelijk iets niet in orde met Wy. Balen! Dit is nota bene ons opknappertje, onze goede daad. Daar hoort het gewoon goed mee te gaan.

Na wat speurwerk op het www, gok ik op legnood. Ze legt immers niets meer en is duidelijk in nood. Er worden warme baden aangeraden en we moeten haar inpakken en in het donker zetten.
Zondag is het dan zover. Manlief vult een teiltje en ik trek huishoudhandschoenen aan. De patiënte wordt door mij opgepakt en in het sodabad getild. Twee seconden protest en daarna gaat ze bijna glimmen van genot. Helemaal top. Ik wikkel haar in badlakens en zet madam in een plastic kratje naast de cv. Theedoekje erop en knorren maar. Ze gaat compleet onder zeil, terwijl An en Dotje buiten de regen trotseren. Ik ga natuurlijk regelmatig kijken of ze nog wel oké is en niet ineens definitief is omgevallen. 

Voor de nacht zetten we haar in de hal met bakjes water en zaad binnen snavelbereik, voor het geval ze hongerig of dorstig ontwaakt. Maandagmorgen zit ze nog steeds tussen de badlakens met haar oogjes dicht. De bakjes zijn niet aangeraakt. Ik pluk de vuile handdoeken voorzichtig onder haar vandaan en zet haar op een schoon exemplaar naast het krat. Haar rechter pootje staat krom waardoor ze omkiepert. O jakkes, dit ziet er helemaal niet goed uit. Ze geeft geen krimp en lijkt geen pijn te hebben, maar dat pootje heeft niets te maken met legnood. Ik vrees dat ze de avond niet gaat halen. En we hebben nog wel zó ons best gedaan.

Een paar uurtjes later glijdt ze weg. Ik troost me met de gedachte dat we haar in elk geval verwend hebben met het badje en de warmte. Ze is vermoedelijk de enige kip die binnenshuis tussen de badlakens is heengegaan.
Dag Wy, slaap zacht...

17 opmerkingen:

  1. Ach dat is nou sneu zeg, zoiets zie je ook niet direct aankomen. Krijgt ze nog een mooie uitvaart? Wij hebben het destijds ook meegemaakt dat een kipje 'heel zielig' werd, in een doosje gezet met handdoeken en de volgende ochtend lag ze op haar zij. Niet leuk joh.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach gos, maar jullie hebben haar wel heel liefdevol verzorgt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach gossie .Maar jullie hebben je best gedaan voor haar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sterkte met jullie verlies Marja.
    Wat sneu... maar ook ik kan alleen maar zeggen hoe warm en liefdevol jullie haar hebben willen helpen.
    Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach .... maar ze is liefdevol gegaan ....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ach gossie... hoe liefdevol is ze verzorgd... warmte had ze nodig, en dat heeft ze gehad...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He wat jammer nou, je had haar zo graag nog wat langer willen verwennen !
    In ieder geval is het laatste stuje van haar leven leven warm en liefdevol geweest !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach nee .............. dat spijt me zeg! Maar inderdaad, als er een kippehemel bestaat heeft ze daar heel veel te vertellen, wat andere niet hebben meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tijdens de broed leggen kippen nooit een ei, dat zou onnatuurlijk zijn, nietwaar?
    Wacht ff, dit is toch Wy 2 als ik het goed heb?
    Wat sneu na alle goede verpleging van zuster Marja.
    Misschien de volgende toch maar een heel andere naam geven?
    Spannend of het niet overslaat.

    Erka

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toch een troost dat je Wy zo'n liefdevolle verzorging hebt kunnen geven.
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jammer hè? Toch weer een enorme domper.
    Nou ja...ze had geen pijn en heeft nog genoten van het badje en haar speciale behandeling. Liefdevol verzorgd tot het eind.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat zal je toch pijn doen...volgens mij was Wy je lievelingetje. Maar ze heeft het goed gehad bij jullie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ach, dag lieve Wy. Jullie hebben goed voor haar gezorgd!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat lief dat jullie dat allemaal voor haar gedaan hebben! Zo liefdevol.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zoveel liefde en genegenheid heeft Wy gekregen, sommigen mensen kunnen hiervan alleen maar dromen.

    Het gaat je goed Wy... daar in de eeuwige jachtvelden...

    BeantwoordenVerwijderen