Kiloknallers

Wat de prijzen van planten betreft, heeft de weefselkweek - het kweken van planten in een reageerbuis - een revolutie veroorzaakt. Planten die vroeger met veel tijd en moeite moesten worden gekloond, kunnen nu in een laboratorium in elke gewenste hoeveelheid – van tien- tot honderdduizend stuks – uit één groeitopje van een plant worden geproduceerd. En die weefselkweek heeft een hoge vlucht genomen.

Er zullen tegenwoordig weinig hosta’s meer verkocht worden, die niet uit een reageerbuis afkomstig zijn. Ook rododendrons worden op grote schaal “geweefseld”. Dat drukt de prijzen enorm en verklaart waarom sommige planten nu goedkoper zijn dan twintig jaar geleden in plaats van duurder. Een mooi voorbeeld is de Kaukasische vergeet-mij-niet, Brunnera macrophylla. De variëteiten van deze plant waarbij het blad met zilver is gemarmerd, zoals “Langtrees”en “Jack Frost”, waren vroeger zeldzame planten die alleen bij specialiteitenkwekers te krijgen waren. Nu zijn ze – omdat ze uit het laboratorium komen in plaats van uit de volle grond – bij elk tuincentrum te koop.

Een zegen voor een klant kan een ramp zijn voor een kweker. Als die laatste met veel moeite een verkoopbare partij va een dure en zeldzame plant heeft opgebouwd, wordt hij soms door de moderne techniek ingehaald. Juist als hij die plant op de markt wil brengen om er zijn fortuin mee te maken, wordt diezelfde plant in het laboratorium gekloond en tegen dumpprijzen bij bouwmarkten en supermarkten verkocht. Zo hebben prijsbrekers en kiloknallers ook in de tuinbouw hun intrede gedaan.

12 opmerkingen:

  1. Reageerbuisplanten


    straks is zeldzaam een onbekend en zinloos woord
    planten die men ergens in bloei ziet staan
    door bollebozen tot leven gebrachte waan
    de natuur gemanipuleerd, het evenwicht verstoord


    Met verwondering gelezen, Marja.
    Lenjef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik deel je verwondering. Daarom heb ik het ook overgeschreven van het blaadje van mijn scheurkalender. Onvoorstelbaar vind ik het. Dank voor je reactie.

      Verwijderen
  2. Vreemd inderdaad. Ik vraag me wel af: planten die op deze manier worden gekweekt, zijn die verder nog geschikt voor kweek op de normale manier? Hoe dan ook... ik ben er voor de natuur gewoon zijn gang te laten gaan. Elke vorm van manipulatie zou moeten worden uitgebannen. Maar is dit tegen te houden? Zonder overheidsmaatregelen vrees ik van niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wist dit nier, dacht dat alles nog netjes opgekweekt werd uit zaad of door scheuring. Vandaar dat alle plantjes in het tuincentrum even groot zijn ...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een duidelijke uitleg van een nieuwe trend in de bouwmarkten en supermarkten. Hoe goedkoper hoe beter, en de echte vakman en/of vakvrouw zit met de gebakken peren. Dank voor deze uitleg. Weer wat geleerd. Grtz Mara

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marja,
    Nog nooit had ik hiervan gehoord. Ik vind het heel bijzonder, had echt geen idee dat dit zo gebeurt... Wat een interessant verhaaltje...
    Ik wens je een heel fijne woensdag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit wist ik ook niet. Ben er altijd van uit gegaan dat alle plantjes op de zelfde manier tot stand kwamen, namelijk door zaadjes of stekken. Interessant en enigszins zorgwekkend gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor je interessante berichtje, Marja!
    Nooit geweten dat ze dit bij de opkweek van planten deden.
    Tja, de techniekontwikkeling gaat op alle fronten door.
    Je weet nooit wat een bepaalde ontwikkeling aan goeds voortbrengt in de toekomst op andere fronten.

    ER Ka

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wist het niet, maar ik weet wel dat er een boel verziekt wordt in de markt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als er dan een prachtige planten-en bloemenwereld wordt gecreërd ben ik tevreden.
    Over de mogelijke nadelen wil ik liever niet nadenken.
    groetjes, Rai

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het speekwoord : "de één z'n dood is de ander z'n brood" is hier omgekeerd "de een z'n brood is de ander z'n dood" meer van toepassing !

    BeantwoordenVerwijderen