Het oogstfeest


Ik heb wat klein fruit in mijn tuin,
de aalbes, de kruisbes, en een variant
die mijn vrouw de josta noemt.
Als evenzovele ronde, zachte borstjes
stralen de bessen mij in de vroege zomer tegen,
en als ik ze plet en proef,
kleurt het sap mijn lippen van liefde.

Ik heb laaghangend stamfruit in mijn tuin,
wat paarse pruimen en een pronte perzikboom.
In de volle zomer laat ik de vruchten
zacht welvend door mijn handen gaan,
en als ik de jongevrouwenbuikjes pluk,
trillen mijn vingers van liefde.

Ik heb hoogstamfruit in mijn tuin.
Aan de doorgeschoten takken hangt sporadisch
een zware appel of een opgeblazen peer.
Maar door het hele jaar overschaduwt
het zware bladerdek het zachte ooft beneden,
en de wortels vreten het voedsel,
de melk, de nectar van mijn teerbeminden.

Ik zal de stammen moeten hakken
zodat dit kleisterlicht verdwijnt
en ook het volgend jaar
mijn oogst een sap- en lippenfeest kan zijn.

~ Ad van Schijndel

9 opmerkingen:

  1. Lekkerre besjes, de mijn zijn vooral door de vogels genuttigd!
    groet Sa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi meis, dit beschrijft verbazing in de mooie vorm waarin het tegelijk verwondering is....dank je wel weer!

    Liefs en fijne dag hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oeps , dit gedicht moet ik mijn Henk maar niet laten lezen ,die moppert altijd dat hij te weinig mag snoeien van me en dat daardoor het één het ander gaat belemmeren .
    Een vrolijk gedicht met een toch wel heel stiekem een morele boodschap ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al dat lekkers dat je, soms op een bijzonder klein lapje grond, uit je eigen grond tevoorschijn kunt toveren is inderdaad reden voor verbazing/verwondering

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een 'heerlijk' gedicht Marja! dacht even dat jij het geschreven had :-)!
    ben daarnet wat braambessen gaan plukken op een plekje tussen de velden. spijtig maar een magere oogst binnengehaald. niet zo erg veel struiken en niet zo erg veel bessen. bovendien had ik een jurkje aan, niet zo'n erg geschikte kledij om bramen te gaan plukken die omringd staan door netelstruiken! proberen of ik er toch 1 potje konfituur uit krijg...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een leuk gedicht.Bij de eerste regels loopt het water me in de mond.Heerlijk vers fruit uit eigen tuin!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi gedicht zeg!! En ja, de natuur blijft je verbazen, zo wonderlijk hoe alles eigen groeit en bloeit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mr. had het er vanavond nog over; we hebben druif zonder druiven, appelboom zonder appels, kersenboom zonder kersen, kiwi zonder kiwis nou ja je snapt t wel. Haha. Ik ga maar eens advies vragen om me heen.
    Dikke kus.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het plukken eten van aalbessen is in dit gedicht welhaast een erotische belevenis. Tja, ik heb een appelboompje. Daar komen best wel wat appels aan. Maar voor ik ze kan plukken zijn ze al roemloos ter aarde gestort. Ik weet ook niet eens hoe een appelboom te snoeien.Enfin, er zijn ergere dingen.

    BeantwoordenVerwijderen