Een oorvijg

Een vreemde combinatie van een lichaamsdeel en een vrucht. Helemaal niet leuk om er een te krijgen. Dan heb je duidelijk iets verkeerds gedaan.
Dit soort woorden intrigeren mij altijd. Ik wil dan weten waar het woord vandaan komt en of het in feite een verbastering is van oorveeg.
Zo klinkt een draai om de oren nog redelijk onschuldig, maar een lel komt volgens mij al iets harder aan. In Vlaanderen geven ze iemand een mispel om zijn oren. Zien jullie het voor je?


Deze cryptische omschrijving kwam ik vorige week tegen: “zo te horen een pijnlijke vrucht”.

Nu een vraagje aan jullie: Wat is het woord dat hier gezocht wordt?
“Hij bemint ’s morgens een Engelse mier” (5 letters)

17 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Perfect. Jij gaat door voor de vaatwasser. ;o)

      Verwijderen
  2. leuk, dit spelen met woorden en uitdrukkingen. Dit uit te knobbelen is geen kattenpis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet je bekennen dat ik beide woorden niet ken

    Noch de oorvijg noch die pijnlijke vrucht zeggen mij dus niets, alhoewel ik de oorvegen dan weer wel ken uit eigen ervaring ook nog.... dat was pijnlijk maar niks vruchtigs aan ;-)

    Vlasje heeft het al geraden, maar zelfs met het antwoord zie ik het nog niet.... (vraag me nu af of ik slechts nu even een dom moment heb of dat ik dat altijd al ben geweest)

    Hoe dan ook, dom of slim, ik wens je toch een heel fijn weekend toe ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 's morgens = am
      mier = ant in het Engels
      amant = minnaar

      Verwijderen
  4. Ik ben inderdaad ook de oorvijg laatst tegengekomen in een cryptogram ( waarschijnlijk hetzelfde dus ) leuk om te doen maar ik ben er niet héél goed in al had ik deze wel gevonden !
    De andere vraag is al opgelost zie ik maar ik had het waarschijnlijk nog wel gevonden .
    Toch is het nogal wisselvallig ,soms gaat het goed en soms lijken m'n hersenen leeggelopen te zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het hangt ook heel erg af van de maker. De ene denkwijze ligt me beter dan de andere.

      Verwijderen
    2. O ja zéker ,je moet wél een beetje "dezelfde kronkel" hebben ;-)

      Verwijderen
  5. Die oorvijg ken ik wel hoor... nooit gehad gelukkig ;-)
    Een Engelse mier is een 'ant' maar wat daar verder dan van gemaakt moet worden... amant zag ik ergens staan... zegt me niks :-( Is vast Vlaams...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet alleen Vlaams. Kijk maar hieronder:

      amant
      (m) - liefhebber
      Gevonden op http://www.collignon.tv

      amant
      minnaar
      Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/amant

      amant
      1) Aanbedene 2) Aanbidder 3) Franse minnaar 4) Geliefde 5) Minnaar 6) Minnaar, minnares 7) Minnaar, minares 8) Persoonsbenaming 9) Vrijer
      Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/AMANT/1

      Verwijderen
  6. Je weet er elke keer weer iets leuks van te maken !!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh die had ik ook geweten. Heb vroeger veel cryptogrammen opgelost. Ben nu meer van de sudoku's
    Leuk verhaal. Al heb ik liever geen oorvijgen of mispels rond/om mijn oren........

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk, een crypto. Maar hij mag wel wat moeilijker hoor :-)
    Maar waar komt dat 'oorvijg' nu vandaan? Oorveeg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik twijfel. Snap jij het?

      oorvijg zn. ‘klap tegen het hoofd’. Vnnl. oorvijghe ‘id.’ [1599; Kil.], oorveeg [1777; WNT zij I]. Samenstelling uit oor en → vijg. Vergelijkbare samenstellingen zijn Middelnederduits ōrvīge ‘id.’ (vanwaar Deens ørefigen) en Hoogduits Ohrfeige ‘id.’. Het tweede lid is vergelijkbaar met dat in muilpeer ‘klap in het gezicht’ en onderging in het Nederlands volksetymologische vervorming onder invloed van → vegen, waardoor de variant oorveeg ontstond.

      Verwijderen
  9. leuk cryptogram Marja. ik was er niet opgekomen! groetjes

    BeantwoordenVerwijderen