Edelmetaal - winnen

Zo vlak na de OS ligt het voor de hand om iets te schrijven over de aldaar verdiende plakken, ik kies echter voor een goudmijn. Daar valt een heleboel te winnen voor de grote bazen, maar vaak nog meer te verliezen voor de mijnwerkers en hun familie.

Onlangs hebben in het Nieuw-Zeelandse plaatsje Waihi 28 kompels enkele bange uurtjes beleefd, nadat ze opgesloten zaten in de goudmijn waar ze werken. De mijnwerkers waren de schuilkelders in gevlucht nadat er brand was uitgebroken. Dertien kompels konden vijf uur later uit hun benarde situatie gered worden. De overige vijftien moesten nog twee uur langer wachten.

Soms loopt het nog veel triester af, zoals in China. Niet alleen de vis wordt duur betaald.

Invalshoek is een schrijfopdracht van Reismeermin
Onderwerp: Edelmetaal
Invalshoek: Winnen
Periode: 15 t/m 29 augustus 2012

8 opmerkingen:

  1. Lijkt me een heel eng beroep, zo diep onder de grond werken, maar ja, wat doe je als er niets te verdienen valt in de regio? En daar profiteren de bedrijven van. Triest.

    Erka.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O ja zeker weten dat er soms nog véél grotere rampen plaatsvinden op dat gebied en er veel mensen hun leven verliezen ,levens die zéker niet met goud betaald kunnen worden maar toch aan de koudkoorts ten prooi vallen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Doodeng in zo'n mijn. En iedere keer gebeurt er toch weer ergens iets.
    Ben als tiener een keer in een zoutmijn geweest, op je kont naar beneden glijden over een soort houten balk. Wel een speciaal pak aan... En een paar jaar geleden ook nog in een echte mijn geweest.
    Toch bekroop me toen ook het gevoel van heel erg opgesloten te zijn... Nee, ik speel geen mol meer hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een intrieste zaak is het inderdaad...... het grote geld wordt niet door de mensen verdiend die er eelt voor op hun handen krijgen maar hen die aan een bureautje zitten en anderen het werk voor hen laten doen... zo triest!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, `Knier` je hebt gelijk !

    Zodra er geld mee gemoeid is vallen er altijd slachtoffers.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmmm, omdat mijn leraar Nederlands me in de tachtiger jaren nog duidelijker heeft verteld dat er eigenlijk meer te verliezen valt bij het winnen van edelmetaal heb ik ze liever niet. Dank voor je bijdrage!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een sterke invulling van het thema. Je hebt gelijk, achter de winst gloort het verlies en degenen die het moeten dragen. Goed om dat hier nog eens benadrukt te zien.

    BeantwoordenVerwijderen