Actie > reactie

Het is best bijzonder dat de normen in blogland in vele opzichten verschillen van die in de echte wereld. Je hoeft bijvoorbeeld niet per se een tegenbezoekje af te leggen om trouwe volgers te krijgen. Het is geen kwestie van een op een. 

Sommigen schrijven om te schrijven en het kan ze geen biet schelen of ze gelezen worden. Anderen hangen aan het infuus wat volgers en reacties betreft.

Ik merk wel dat ik op den duur minder vaak reageer bij mensen die zelden of nooit bij mij reageren.

Herkennen jullie dat? Dat je gaat selecteren? Of ligt dat aan mij?

61 opmerkingen:

  1. Nee, ik heb daar eigenlijk geen last van. Ik ben wel gestopt met openbaar volgen. Bij sommigen reageer ik maar zelden op logjes en bij anderen vaker. Het ligt er ook aan of er makkelijk te reageren valt. Als ik eerst door allerlei modules moet of mijn mailadres wordt zichtbaar na plaatsing ben ik al minder enthousiast. Het onderwerp moet me ook aanspreken. Ik ga niet bij iedereen 'fijn weekend' neerzetten bijvoorbeeld. Of bij iedere verjaardag 'gefeliciteerd'.
    Maar ja, 't wordt wel een beetje een blogfamilie af en toe, da's waar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik reageer ook niet op blogs met woordverificatie. Ik ben eveneens gestopt met openbaar volgen. Men merkt het vanzelf wel wanneer ik reageer.
      Wel ben nog zo'n trouwe miep om overal te feliciteren. Dat gaat eigenlijk vanzelf.

      Verwijderen
  2. Het tegenkomen van een bekende naam is altijd leuk en maakt extra nieuwsgierig. Maar het gaat toch vooral om het onderwerp en hoe daarover geschreven is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, bij mij is het vooral herkenbaarheid van het geschrevene of de mate waarin iets mij aanspreekt dat ik wil reageren, en omdat is vele blogs lees, ben ik ook wat selectief geworden in het reageren, anders kost het wel heel veel tijd allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier hetzelfde probleem: ik volg er veel te veel en dat vreet tijd.

      Verwijderen
  4. Vrijheid, blijheid denk ik altijd maar! Al bezoekt iemand, waar ik graag bij lees, mijn blog niet of niet zo vaak, als ik het echt een leuke blog met leuke verhalen en zo vind blijf ik toch komen en lezen! Maar reacties zijn natuurlijk altijd heel welkom en leuk!

    Vanaf deze week ga ik zelf ook weer lekker bloggen... want ik ga het nu wel echt missen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vind het altijd jammer als mensen alleen maar reageren om zelf meer volgers te krijgen. Of zich in allerlei bochten gaan wringen om maar zo'n blog te krijgen waar iedereen wil komen. Heeft me een tijdje zo tegen gestaan dat ik niet meer ben gaan bloggen. En was ook zoekende waar ik hier zelf in stond ... want tuurlijk is het wel leuk als mensen graag op je blog komen.
    Gelukkig zijn er ook die of gewoon een tof blog hebben of zulke lieve mensen zijn (of allebei haha). En daar ben jij er één van Marja! Daarom kom ik altijd graag even op je blog langs!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik reageer niet meer dagelijks en op ieder blogbericht omdat het allemaal veel tijd kost en ik niet altijd iets zinnigs te vertellen heb. Soms spreekt een bericht me ook niet aan of heb ik gewoon geen tijd of zin om te reageren. Ik vind het fijn dat zovelen mijn blog lezen en er ook troost en/of steun uit halen, maar ik lig niet wakker van een volger of reactie meer of minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt groot gelijk. Je hebt al genoeg om handen.

      Verwijderen
  7. Bovenstaande geldt dus voor blogs in het algemeen, niet specifiek voor de jouwe ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik merk dat ik niet meer zo fanatiek reageer als toen ik pas aan het bloggen was. Sla wel eens een dag over of vergeet te kijken. Mis daardoor de nodige posten. Voel me er soms een beetje schuldig over. Het gebeurt ook vaak dat in de reacties alles al gezegd is en ik er niets aan toe weet te voegen...
    Ach, het moet vrijblijvend blijven toch!!??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, en ik heb nu wel de juiste link in mijn leeslijst staan ;-)

      Verwijderen
    2. Ja, het moet inderdaad geen verplichting worden. Bedankt voor het aanpassen van de link.

      Verwijderen
  9. Ik volg wel veel blogs maar reageer niet altijd meer ,dat is bijna niet te doen.In het begin vond ik dat ik bij iedereen ''moest'' reageren Volgers verzamelen vind ik zelf een gruwel,dat gebeurde waar ik eerst blogde ook ,hoe meer ''vrienden'' in de lijst hoe meer status!! Wat ik wel weer jammer vind dat ik van een aantal mensen opeens weinig of niets meer hoor ,maar ach het is geen verplichting .Ook ik volg steeds vaker anoniem nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het begin voelde ik ook die verplichting, maar dat wordt steeds minder.
      Zelf ben ik behoorlijk trouw in het opvolgen van reacties. Dat is nu eenmaal mijn karakter.
      De leeslijst en de volgersgadget heb ik verwijderd. Eens kijken of me dat bevalt.

      Verwijderen
  10. In grote lijnen is bloggen toch wel "aktie geeft reactie" .Voor mezelf voel ik me wel verplicht een tegenbezoekje te brengen als iemand de moeite neemt te reageren bij mij.
    Ik prijs me gelukkig met een tamelijk vaste kern van bloggers die elkaar al een paar jaar volgen .Dat maakt dat men óók durft te reageren als de lezer en ik een andere mening hebben over een bepaald onderwerpen dát vind ik waardevol !
    Ik heb zélf weinig met reacties "om zélf bezoekers te lokken " maar die vallen toch altijd vanzelf in korte tijd af.
    Zelf kijk ik meestal niet naar "hoe vaak reageer jij bij" ,als een site me iets te bieden heeft lees en reageer ik !
    Bij sites die me minder aanspreken ( en natuurlijk zijn die er ook omdat je niet altijd zélf kiest maar gekozen wordt) is het meer een wisselwerking die inderdaad ophoud als één van de partijen niet meer reageert .
    Gelukkig zijn nieuwe lezers bij mij (zoals jij toen ik hier nog maar kort bezig was )vrijwel altijd een aanwinst !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door het hele weblogdrama ontdekte ik ineens jullie groepje op wordpress en op eigen websites. Ik vind het een aanwinst! Voordien had ik nog nooit van jullie gehoord. ;o)
      Wat ik wel vreemd vind, is dat ik trouwe volger ben van een leuk blog en dat zij nooit meer reageert bij mij. Alsof ze ergens boos over is. Ook op e-mailtjes reageert ze niet. Daar blijf ik dan over piekeren. Zo'n doos ben ik dan wel.

      Verwijderen
  11. Doordat er de laatste tijd zoveel gebeurt in mijn leven is het bloggen misschien wat minder. Ik probeer wel een logje te plaatsen en bij mensen de logjes te lezen. Jij bent daar één van. Vanaf dat ik je blog ontdekte, heb ik hem gelezen. Maar het reageren schiet er af en toe bij in.

    Weet dat ik je blog erg leuk vind om te lezen!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel meisje. Ik bedoelde jou ook niet in de reactie hierboven.

      Verwijderen
  12. Grappig dat het toch een beetje "kringen zijn" en nee hoor , je bent géén doos ...of ik ben er óók een ;-) Zo heb ik Marion ( duikt regelamtig op in m'n logjes) leren kennen ,gewoon even informeren of alles oke was toen ze niet meer reageerde en alles niét oke bleek !
    Soms willen loggers geen onderscheid maken en reageren dan nergens ,dat is één optie maar dán zou een mailtje wel uitleg kunnen geven .
    Misschien is jouw "verhuizing" aan de aandacht ontsnapt of is háár @mail veranderd .
    Ik zou dat ook onbevredigend vinden .Ze blogt dus nog wel dus het gaat niet om ziekte of erger. Ik maakte al twee keer mee dat een inactieve blogger overleden bleek ,dat raakt me dan toch wel !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ze is springlevend en blogt zich te pletter. Hoe bereik je iemand als het mailadres niet meer klopt? Ik heb de vraag ook in een reactieveld geplaatst.
      Het lijkt me inderdaad vreselijk wanneer iemand overlijdt of ernstig ziek is.
      Ik heb manlief gevraagd of hij in die gevallen een afscheidsberichtje voor mij wil schrijven.

      Verwijderen
    2. Dat is inderdaad verschrikkelijk ,nog maar kort geleden strief een blogster die al niet meer actief was wegens ziekte en als ik in de oude weblogje reacties van haar terug zie doet me dat veel ,temeer omdat ik haar ooit mocht ontmoeten !
      Je kunt zonder een goed @mail adres inderdaad niet meer doen dan in een reactie bij haar je nieuwe site gegevens zetten en/of vragen hoe het komt dat ze niet meer reageert .

      Ik heb inderdaad al eens een logje gemaakt over "wat als mij onverwacht iets overkomt" want ik zou het vréselijk vinden "als mijn lezers" in onwetendheid achterblijven .Helaas snapt Henk "de ballen niet "van een computer en vrees ik dat m'n kroost niets met bloggen heeft en er dus óók geen wijs uit weet om een logje te plaatsen .Misschien een reactie ,niet écht handig maar dat moet dan maar ;-)

      Verwijderen
    3. Je kunt een berichtje in concept zetten. Dan is het niet zo moeilijk om het te publiceren als de nood aan de man komt. Maar voorlopig gaan we allemaal honderd jaar oud worden. Toch?

      Verwijderen
  13. Ik ervaar het verschil in de blogwereld en de buitenwereld niet zo... Ik ben in beide werelden dezelfde persoon. Ben wie ik ben en gedraag me zoals het vanzelf gaat.

    Net als het bloggen geldt bij mij ook voor het reageren..... ik doe dat alleen als ik er zin in heb. Niet op een log reageren betekent in mijn geval dus niet dat ik het ook niet gelezen zou hebben. Of ik wel of niet op een log reageer hangt helemaal af van wat het log met mij doet in combinatie met hoe ik me op dat moment voel.

    Ik log voor mezelf en het maakt mij echt niet uit of ik daardoor nou geen, weinig of veel lezers trek. Natuurlijk vind ik het geweldig als er reacties komen, maar dan gaat het bij mij nooit om het aantal reacties als wel om de inhoud ervan. Ik ben bijv. niet gecharmeerd van reacties die achtergelaten zijn om het reageren zelf. Ik heb liever 1 reactie die uit oprechte interesse in het geschrevene of in mij geplaatst is dan 100 die geschreven zijn uit een gevoel van 'ik moet reageren want er is weer iets geplaatst'.

    Ik reageer bij anderen die mij op welke manier dan ook hebben weten te raken, hetzij door wie ze zijn (zoals ze op mij overkomen zeg maar want echt kennen doe je ze zelden), hetzij door wat/hoe ze iets geschreven hebben.

    Het openbaar volgen is bij mij een punt waar ik wel vraagtekens bij heb, soms wil ik ze uit mijn log weghalen, andere momenten weer niet, hierover heb ik dus (nog) niet een vaststaande mening.

    Trees zei het ook al, vrijheid blijheid, in die houding log ik en reageer ik en hoop ik dat anderen dat ook doen. Ik zou me zeer bezwaard voelen als mensen bij mij reageren omdat ze het gevoel hebben dat dat moet, alsof hun wel of niet reageren zou bijdragen of afdoen aan mijn mening over die persoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je uitgebreide reactie. Heel verhelderend. Ik denk niet dat iedereen er zo ontspannen in staat als jij. Petje af.

      Verwijderen
  14. Ik heb ook aan Husband gevraagd om een berichtje te plaatsen als ik er plotseling niet meer ben. Om iedereen in te lichten. Opeens niets meer van je te laten horen en niet weten wat er aan de hand is, lijkt mij vreselijk.

    Maar wij worden honderd, idd.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  15. tja hier moet ik even over denken eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo is het maar net. Soms ligt het bloggen hier ook in de schuif hoor. Heb ik er gewoon geen zin in. Lezen van blogs doe ik meer dan reageren, vind het zo leuk wat ze allemaal schrijven maar het kost soms zoveel moeite ......spijtig maar wat doe je eraan.
    Liefs Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben het met Melody eens dat er niet zoveel verschil is tussen het gewone en het "virtuele" leven . Je bent zoals je bent en dat zich ook in het bloggen vertalen .
    Dus zo zal ieder op z'n eigen manier loggen en zal de één meer vrijblijvendheid reageren en zal de ander wat meer regelmaat prettig vinden .Uiteindelijk vind iédere blogger de lezers die bij hem/haar passen denk ik ,net als in het gewone leven de één een ander/groter/kleiner/vrijblijvender sociaal netwerk heeft dan de ander !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. De blog wereld verschilt niet van de gewonen wereld. Je ziet het aan de creaties van de blogs.
    Soms gezwam als aan de bar van een bruin café. Soms creatieve bijdragen van hoge kwaliteit. Verhalen die ik graag lees, vaak zelfs zonder er reactie op te geven. De wereld is veranderd door het internet en het einde is nog lang niet in zicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Er zijn bloggers die nooit bij mij reageren, maar waar ik wel (bijna) altijd zelf reageer. En dat is mijn keuze, net zoals het hun keuze is om niet bij mij te reageer. Ik vind het prima zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk. Mij lukt dat niet altijd.

      Verwijderen
  20. Ik heb zo mijn voorkeuren, soms word ik gevolgd door mensen waar ik met de beste wil van de wereld niets mee heb qua blog. Ik weet dan ook niets te schrijven, dat laat ik zo.
    Ik schrijf denk ik het meeste voor mezelf, als uitlaatklep en ook omdat ik hoop op reacties zodat ik over de dingen na kan denken.En dingen kan relativeren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms zijn de reacties inderdaad heel verhelderend. Daar kun je echt iets mee.

      Verwijderen
  21. Ten eerste, leuke reacties heb je hier los gemaakt :-)

    Ik blog in eerste instantie voor mezelf, maar ben dus net een mens, want vind het toch wel erg leuk als ik reacties krijg, vervolgens reageer ik daar weer zelden of nooit op .......... soms voel ik me daar dan weer schuldig over.

    Ik merk wel dat als ik ergens lees, ik het niet zo erg vind als die ander niet bij mij reageer. Ik lees een blog, omdat ik hem interessant vind, niet meer en niet minder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het moet inderdaad wel interessant blijven. Met creativiteit heb ik helaas niet zoveel. Net zo min als met recepten. Die sla ik meestal over of ik zeg alleen "jammie". ;o)

      Verwijderen
  22. Ja, blogs lezen en op blogs reageren....
    Er zijn zoveel leuke en interessante blogs. Maar het kost onvoorstelbaar veel tijd om bij iedereen te reageren. Ik heb mijn leeslijst een paar maanden geleden aangepast. Ik lees vrij regelmatig dezelfde blogs maar reageer alleen als het een onderwerp is wat ik interessant vind of waar ik iets mee heb.
    Helaas vind ik best veel interessant, ook recepten en creativiteit, dus tja... het blijft tijd kosten.
    Maar dat geldt toch voor elke hobby?
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een hobby kost tijd en meestal ook nog heel veel geld. Wat dat betreft is bloggen een van de goedkoopste en meest vrijblijvende soorten, denk ik.

      Verwijderen
  23. Ik plaats twee keer in de week een logje en dan reageer ik ook bij een vast rijtje van zo'n 35, Daar sta jij dus ook bij dus. Ik tel echt niet of en hoe vaak jij bij mij reageert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik tel ze ook niet, maar uit de vaste club ga je wel iemand missen. Aangezien ik dagelijks iets publiceer, reken ik zeker niet op dagelijkse respons. Dat houdt bijna geen mens vol. ;o)

      Verwijderen
  24. Eigenlijk blog ik gewoon omdat ik het leuk vind.Alleen is mijn blog gekoppeld aan een hobby die niet iedereen aanspreekt.Het grappige is dat de trouwste lezers/reageerders zelf niets of weinig met die hobby hebben.Zelf reageer ik in ieder geval bij de opdrachtjes waar ik aan mee doe.Soms lees ik enkel vooral zomers,tijdens de winter lees en reageer ik meer.Gewoon omdat ik dan meer tijd besteed aan bloggen.Tijdens het varen ontbreekt het wel eens aan een goede verbinding.ot;We zijn trouwens al langs je oude stee gevaren,net voor de kermis trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Nee, reageren hangt ook van mijn stemmingswisseingen af.
    En het maakt mijn niets uit of er gereageerd wordt op mijn blog.
    Wat mij niet kan boeien zijn fotoblogs.
    Ik houd meer van een verhaaltje er omheen.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik reageer alleen als ik wat kan toevoegen. Dus zeker niet reageren om het reageren. Hier reageer ik deze keer dus maar niet. Ook niet om mensen naar mijn eigen blog te lokken. Op mijn blog heb ik liever geen vaste reageerders, dat stoot mensen zonder blog af en juist die mensen en hun visies zijn me veel waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. We proberen elke dag een log te plaatsen en dan wel afwisselend t.a.v. de onderwerpen. Als oud Haagse zal je de laatste wel leuk vinden. Reageren doen wij niet op elke log, maar als we dit doen gaan we wel inhoudelijk er op in, zowel Albert als ik. Wordt er bij ons gereageerd dan vinden wij dat leuk, maar iemand afrekenen omdat ie weinig bij ons reageert vinden wij onzin. Onze blog heeft ook veel lurkers. Mensen die alleen maar lezen, maar niet reageren. Ons bezoekersaantal bewijst dat. Dan weet je waar je het voor doet. We zijn niet voor niets een FOTOBLOG. De foto's vertellen het verhaal.
    Groetjes Mara

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zo dat is nog eens een onderwerp en wat maakt het veel los.
    Ik blog om het schrijven en vind het altijd weer spannend welke reacties daarop komen. Bij mij is dat een vast clubje met af en toe een nieuwkomer wat ik dan wel heel leuk vind. Ik heb echt geen idee wie er allemaal meer lezen en dus niet reageren. Ik heb 3 anonieme volgers waarvan er een soms reageert.
    Via andermans blog zoals die van Marja en bijvoorbeeld Novelle lees ik ook bij andere bloggers, maar niet alles spreekt aan en reageren om het reageren vind ik heel lastig.
    Ik vind de zin van Mara hierboven: "We hebben veel lurkers" een hele leuke. Ik denk dat dit voor iedereen opgaat. Maar ik zeg het hier maar even, wie mij wil lezen is welkom. :0))
    Voor Marja, petje af voor jouw blogactiviteiten en het aansnijden van dit onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ook in Blogland ben ik, net zoals in de gewone wereld, al wel eens met mijn neus op de feiten gedrukt maar toch dat maakt voor mij qua bloggen niet uit. Ik schrijf wanneer het mij uit komt en over wat er op dat moment in mijn bovenkamertje borrelt.

    Ik vind het leuk als mensen me volgen, nog leuker om een reactie te krijgen, maar blog niet om volgers te krijgen en bedenk ook geen 'acties' om er extra bij te krijgen. Je vindt mijn blog leuk of niet en als een blogje je niet boeit dan ga je een deurtje verder en zijn er genoeg andere blogjes die je op dat moment wel meer boeien.

    Dat de piek qua 'interessantheid' er op mijn blogje wel een beetje af is, merk ik vooral aan het aantal reacties wat van lieverlee daalt. Misschien is het na 2 jaar ook wel een beetje op en mijn inspiratieputje leeg. Zelf was ik altijd heel trouw en probeerde ik met regelmaat bij andere bloggers een reactie achter te laten, mits ik iets 'zinnigs' te melden had maar daar komt een beetje de klad in .. en dat heeft niks met de blogjes die ik lees te maken, maar meer met het feit dat ik niks zinnigs als reactie getypt krijg!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Het is bij mij jaren geleden verkeerd gegaan omdat ik een flinke lijst had waar ik haast een dagtaak aan had. Op zich allemaal heel leuk en ik heb er van genoten, vooral het heen-en-weer reageren vond ik te gek maar de lol ging er gewoon van af omdat het voor mezelf "moeten" werd (hoe leuk ook). Maar ik kon het schrijven niet laten en ben voor weer begonnen. Voor mezelf. Dacht ik. Ineens kwam m'n "oude" groepje weer op mijn log (Ik zeg ineens maar ze waren er metéén, zo super!). Voelde zo goed. Dat heb ik ontzettend gemist. Natuurlijk zijn nieuwe volgers altijd welkom, hoe meer zielen hoe meer vreugd en altijd interessant hoe een ander over iets denkt. Ik ben nog maar pas terug en moet er nog even naar zoeken hoe ik dit het liefst in ga vullen. Ik zou ze allemaal willen bezoeken maar de lol moet wel blijven. Mezelf een beetje afremmen ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begrijpelijk. Ik ben er ook uren zoet mee.

      Verwijderen
  31. Er kruipt enorm veel tijd in het lezen van blogs en ik lees/reageer niet alleen bij blogs die bij mij reageren maar ook bij een heel deel andere die zelfs nog nooit een reactie gegeven hebben. Voor mij hoeft het niet één op één te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik begrijp wat je bedoelt, Marja. Zo werkt het inderdaad. Als iemand nooit terugreageert dan ga ik er vanuit dat er geen wisselwerking is. En dat stopt het min of meer automatisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik zou dolgraag veel meer reageren, maar een dag heeft maar 24 uur en er is zoveel meer in het leven. Trouwens, blogland is zo oneindig groot. Als je gewoon effe surft op zoek naar iets, zie je vanzelf weer een leuke blog. Onmogelijk om ze allemaal te bezoeken of te volgen. 't Is ook een kwestie van keuzes maken. Ik schrijf gewoon omdat ik op dat moment inspiratie heb en het leuk vind. En een reactie krijgen is ook fijn, maar geen must voor mij. Wat is wel altijd doe, is gaan piepen bij diegene die reactie gaf en regelmatig blijf ik er wel hangen. Niet altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ja ik heb dat ook wel, soms heb ik weinig tijd om te reageren maar ik vind reactie en terug reageren ook er eigenlijk bijhoren maar dat is mijn persoonlijke mening. Dus vanavond tijd genomen voor een rondje bloggen en even niet schrijven zelf, ook weer leuk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen