Waterlelies

Waterlelies hebben een lange geschiedenis. Ze komen bijna overal op de wereld voor en werden al duizenden jaren geleden gebruikt als voedsel en geneesmiddel. Daarnaast hadden ze een grote symbolische betekenis. In alle beschavingen heeft men dezelfde dromen gekoesterd: de droom van zuiverheid en die van onsterfelijkheid. Het zijn juist die aspiraties die in de waterlelie verenigd zijn. Waterlelies verdwijnen elk jaar spoorloos in de modder of in een opdrogende poel, om vervolgens in de lente weer boven te komen. De blauwe waterlelie van de Nijl vertoont dit kunstje zelfs elke dag. ‘s Avonds vouwen de bloemen zich dicht en verdwijnen onder water, om de volgende dag weer boven te komen en open te gaan. Al vijftig eeuwen lang wordt deze waterlelie als symbool van wederopstanding gezien. De waterlelie heeft een langere geschiedenis dan de roos.

12 opmerkingen:

  1. Met veel interesse gelezen wat ik niet eerder wist.
    Dank je wel Marja en wat een prachtige achtergrond.
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk blogje!
    Heb verleden week op een fietstocht langs de Nigtevecht gereden waarvan een kant kilometers lang vol lag met waterlelies.
    Bijzonder mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marja,
    Wat een super leuk stukje geschiedenis van de waterlelie. En laat de bloem nou ook nog eens geweldig mooi zijn ook....
    Ik wens je een heel fijn weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan ook altijd heel erg genieten van waterlelies ,maar ook van zo'n zomers veldje klaprozen zoals je nu in je achtergrondje hebt , bééldschoon !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat ontzettend leuk om te lezen Marja! en ik geniet van je waterleliecollage.. zo mooi!!

    fijne zondag!!
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi informatief logje over Waterlelies.....Ik heb weer wat geleerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om te weten, een lesje op zaterdag, voor mij op zondag ;-) Er zijn inderdaad heel veel soorten aan de foto te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja en ze zijn ook nog heel mooi en bij mij zitten de kikkers ook graag in de bloemen om vliegjes te vangen, heb er twee in de vijver die gaan niet onder water de bloemen maar ook wel dicht elke avond. Blijven mooie planten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zijn er veel soorten. Wist ik niet. Leuk.

    Ken je de tekenfilm waterbabies, een silly Simphony uit de eerste helft van de vorige eeuw. Van Disney? Daar slapen babies in een waterlelie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, maar ik ga er nu naar op zoek. Leuk.

      Verwijderen