Groene ruimte

Wie zich door de kermis van de Leidsestraat naar de Gouden Bocht van de grachtengordel heeft geworsteld, vindt achter de 17e- en 18e-eeuwse grachtenpanden een andere wereld, een onvermoede aaneengesloten groene ruimte.

Boshyacinten bloeien onder eerbiedwaardige beuken. Kastanjes, seringen en blauweregens geuren, kikkers springen tussen felgroene struisvarens en in donkere vijvers hangt de kleine watersalamander onbeweeglijk tussen de waterplanten. Slakken doen zich bijna hoorbaar te goed aan mals ontluikend hostablad. En wat duidelijk hoorbaar is, is de stilte.

Het is een bijzondere ervaring om in het hart van Amsterdam de wind in een boomkruin te horen ruisen. Meer dan de obligate buxushaagjes zijn het de volwassen bomen die de grachtentuinen de sfeer van een geheime tuin verlenen, waar in donkere, vochtige hoeken het blad van vorig jaar traag verteert en het mos de oude tuinornamenten langzaam overgroeit.

Meer info vind je hier

13 opmerkingen:

  1. Ik heb dat ook altijd met hofjes in steden. Daar is het zo stil! Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daarom moeten deze keurblokken zeer zorgvuldig beheerd worden. In het begin van de vorige eeuw werden er parkeerplaatsen aangelegd, loodsen gebouwd en verdwenen er zomaar eeuwenoude tuinen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder toch zo'n plek midden in de grote stad!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk, zo'n stilteoord. En trouwens als het heeeeeeel stil is en je bent er dichtbij, kun je de slakken horen eten. Echt waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goh, dat wist ik helemaal niet, van die tuinen daar. Ik ken eigenlijk alleen de binnentuin van het Begijnhof.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ze wel eens gezien op internet de prachtige hofjes en tuinen in de binnenstad .Ook in tuinbladen word er wel eens aandacht aan besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je dat mooi beschreven. Heb dat gehad in Middelburg ook midden in de stad in een beeldentuin. Zo vredig en rustig en als je weer naar buiten ging viel alles weer op je.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is alsof je in mijn tuin en het park erachter bent.
    Behalve de stilte ,die is hier niet de hele dag .
    Wel hoor je de kikkers ,vogels ,zie je salamanders en inderdaad kun je de slakken soms horen, ook hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goh, ik wist niet eens dat die dagen bestonden. Volgend jaar eens beter in de gaten houden want vroeger liep ik vaak dat soort hofjes in, maar het is zo lang geleden...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Onwijs hè dat je in het midden van de stad zoveel rust kunt vinden. Daar verbaas ik me in Rotterdam ook regelmatig over. Maar ik ben wel elke keer weer blij als ik terugrijd naar de rust van de polder :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je stukje doet me de jaren '70 herinneren. Ik werkte toen (en later) bij het ziekenfonds op de Keizersgracht die inderdaad enorme tuinen hadden die, samengevoegd, een enorm park zouden zijn. Als ik op de 2e etage in de kantine zat, zag ik prachtige Noorse sparren tegen een strakblauwe hemel en dan waande ik me in Scandinavië. Herkenbaar dus. Ach, waar is de tijd naar toe?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja dit soort plekjes ken ik ook in de stad Groningen.... moooi he?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. In Amsterdam ken ik de open tuinendag niet ,wél in Delft! Ook daar ware lusthoven achter de ,op het oog, veel te smalle huizen !
    Fantastisch dat tuinliefhebbers dan welkom zijn om mee te genieten zonder dat de bewoners er een economisch belang bij hebben ,genieten hé!

    BeantwoordenVerwijderen