Donkere kamer

Camera obscura is de feitelijke naam van de doka. Ik vind het nog altijd een mooi verhaal hoe bij toeval is ontdekt dat een beeltenis, geprojecteerd door een klein gaatje in de muur, op z’n kop op de overstaande muur verschijnt.

In de jaren 80 had de basisschool van onze kinderen een project “licht”. Daarbij werden alle kanten hiervan benut in de acht groepen en medewerking van de ouders werd van harte toegejuicht. 

Dat was een kolfje naar de hand van manlief. Waarbij kun je kinderen nou beter laten zien wat “licht” zoal kan bereiken dan bij fotografie? De oudste groepen mochten mee naar de donkere kamer op de Wagenstraat in Den Haag en kregen uitleg bij het ontwikkelen en afdrukken van foto’s. Ze mochten meehelpen. Geweldig vonden ze dat.  

Met de jongere groepen deed ik allerlei proefjes om de magie van licht aanschouwelijk te maken. Fotopapier, een voorwerp en enkele seconden later zagen ze de afdruk van het voorwerp op het papier verschijnen. Ook kregen ze allemaal een heel simpel cameraatje in handen en zelfs de kleuters mochten een aantal foto’s maken. Vaak voor het eerst van hun leven. 

Het was geweldig om ze te laten zien hoe je heel stil moet blijven staan en door de zoeker je onderwerp mag zoeken. Later werd alles geprint en kregen ze hun eigen maaksels mee naar huis. Een leuke bijkomstigheid was, dat een camera vervolgens bovenaan hun verlanglijstjes prijkte en dat kwam de handel in onze fotozaak natuurlijk weer ten goede.

Dit is een schrijfopdracht van Aline

11 opmerkingen:

  1. wat ontzettend leuk Marja! en wat leuk dat jij in een fotozaak gewerkt hebt!! ik heb vroeger ook eens een fotografiecursus gedaan waarbij we onze eigen foto's in de doca mochten ontwikkelen, zo leuk om mee te maken!

    fijne dag van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, daar is wel het één en ander in veranderd, he, de laatste jaren.
    Wat een ontwikkelingen allemaal op fotografiegebied. Wij staan voor de keuze voor een nieuw fototoestel (vooral met het oog op de reis naar Indonesie) en ik moet zeggen dat het me af en toe duizelt van al de informatie!
    Leuke nostalgie dus, dit logje!
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. inmiddels is alles digitaal en drukken we het met een klik op de knop af. lijkt me toch een klein wonder, wanneer een afbeeling langzaam maar zeker naar voren komt op het fotopapier

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk hoor zo'n herinnering! Wat een veranderingen heeft de fotografie doorgemaakt he en wat zal er nog allemaal staan te gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hahaha, geweldige marketing dus. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er zijn er bij ons op de fotoclub nog steeds een paar die analoog bezig zijn... enne die Camera obscura werd ook beschreven in mijn cursussen, wil ik nog steeds doen... misschien komend jaar eens induiken... Leuk te lezen dat je die kinderen zo enthousiast hebt weten te maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb ooit eens in de doka bij een vriendinnetje gestaan. Haar vader vond het goed dat hij voor de verandering toekijkers had. Het was net een beetje toveren wat de man deed. Tenminste, zo kwam het op mij over. Mijn gevoel voor fotografie is helaas niet goed ontwikkeld :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weet je wat ik zo jammer vind. Wanneer je een leuk opject ziet zoals het bloedmooie vinkje dat op 4 meter van mij vandaan zijn jonkie voert en door het geluid van de zoomer weg vliegt.
    waarmee ik wil zeggen dat ik geen verstand heb van fotograferen of fototoestel deugt niet.
    groetjes,Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. leuk leuk zoals je met de kinderen bezig was....zullen ze nooit vergeten denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vóór de digitale fotografie was het inderdaad nog niet "standaard" dat kinderen over een fototoestel konden beschikken !Leuk dat jullie er zoveel werk van maakten voor de schoolkinderen ,dat zal vást wel indruk gemaakt hebben !
    (-) heb je het hier over foto Americain op nummer 10 in de Wagenstraat?
    Die zaak was in de jaren 50/60 een begrip in Den Haag en heeft ook onze trouwfoto's gemaakt in 61

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dit gaat over de vroegere zaak van mijn schoonvader, nu gerund door mijn zwager en achterneef. http://www.fotohafo.nl/index.php/historie/reclame
      Foto Americain ken ik wel van vroeger. Dat was meer een studio volgens mij.

      Verwijderen