Scrupules 2

Gewetensvragen en het spel. De familieleden, vrienden en kennissen die het nooit meer wilden spelen.

Hier komen de volgende dilemma’s: 

1. Je rijdt midden in de nacht een hond aan. Stop je dan om de hond naar de dierenarts te brengen?

2. Je ziet in de tram een jongen, die met een stiletto  het leer van de bank aan repen snijdt. Grijp je hem in de kraag?

3. Je houdt thuis een barbecuefeestje. Als het goed aan de gang is, belt er onverwacht een kennis aan, die je met opzet niet had uitgenodigd, omdat hij zo grof wordt als hij teveel drinkt. Haal je hem dan toch binnen?

4. Een goede vriend van je biedt aan je beide zoons van veertien en zestien voor een weekend mee te nemen naar zijn tweede huis. Hij is homoseksueel. Neem je zijn aanbod aan?

5. In de supermarkt stoot je met je wagentje een kunstige stapel dozen omver. Niemand heeft het gezien. Loop je dan vlug door?

Mijn antwoorden plaats ik later tussen de reacties om te voorkomen, dat jullie het spontaan met mij eens zijn.

6 opmerkingen:

  1. Hoi mam,

    Pfff, moeilijke vragen dit keer.
    Ik denk dat mijn antwoorden zijn 1-ja, 2-nee, ik grijp hem niet in de kraag maar ik zeg er wel wat van, 3-ja, en ik vraag hem om het netjes te houden, 4-nee, maar dat heeft niets met z'n homoseksualiteit te maken, 5-nee, ik ruim het netjes op (doe ik soms zelfs als iemand anders iets omstoot...)

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1. Je rijdt midden in de nacht een hond aan. Stop je dan om de hond naar de dierenarts te brengen? Ja.

    2. Je ziet in de tram een jongen, die met een stiletto het leer van de bank aan repen snijdt. Grijp je hem in de kraag? Nee. Ik zou er wel iets van zeggen of het melden bij de trambestuurder. Maar daadwerkelijk fysiek contact. Dat gaat me veel te ver (zeker gezien die stiletto).

    3. Je houdt thuis een barbecuefeestje. Als het goed aan de gang is, belt er onverwacht een kennis aan, die je met opzet niet had uitgenodigd, omdat hij zo grof wordt als hij teveel drinkt. Haal je hem dan toch binnen? Nee. Want hij is niet uitgenodigd.

    4. Een goede vriend van je biedt aan je beide zoons van veertien en zestien voor een weekend mee te nemen naar zijn tweede huis. Hij is homoseksueel. Neem je zijn aanbod aan? Ja. Want het is een goede vriend van me en ik vertrouw hem en mijn zoons.

    5. In de supermarkt stoot je met je wagentje een kunstige stapel dozen omver. Niemand heeft het gezien. Loop je dan vlug door? Nee. Dat vind ik zo suf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 1. Je rijdt midden in de nacht een hond aan. Stop je dan om de hond naar de dierenarts te brengen? Ja.


    2. Je ziet in de tram een jongen, die met een stiletto het leer van de bank aan repen snijdt. Grijp je hem in de kraag? Nee, maar ik spreek hem er wel op aan van een veilige afstand. Waarschijnlijk op een grappige manier. Zoiets van: "Dat heb ik nou ook altijd willen doen, maar ik kon me inhouden."


    3. Je houdt thuis een barbecuefeestje. Als het goed aan de gang is, belt er onverwacht een kennis aan, die je met opzet niet had uitgenodigd, omdat hij zo grof wordt als hij teveel drinkt. Haal je hem dan toch binnen? Ik zou dolgraag "nee" willen zeggen, maar daar ben ik te laf voor. Ik laat hem dus binnen.


    4. Een goede vriend van je biedt aan je beide zoons van veertien en zestien voor een weekend mee te nemen naar zijn tweede huis. Hij is homoseksueel. Neem je zijn aanbod aan? Ja, homo of hetero maakt niets uit. Een vriend is een vriend.


    5. In de supermarkt stoot je met je wagentje een kunstige stapel dozen omver. Niemand heeft het gezien. Loop je dan vlug door? Nee, ik ben een heel braaf mutske. Ik ruim alles op. :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De hond: absoluut stop ik, voor alles dat ik zou aanrijden en ook voor alle dieren (hetgeen hier heel veel voorkomt in het bos: reeën, zwijnen, fazanten).
    Die gast met de stiletto: uh nee, ik meld het bij de chauffeur denk ik of bel de politie, het mes boezemt me angst in.
    De bbq: nee, een kennis die ik niet heb uitgenodigd is geen vriend die ik wel zou hebben uitgenodigd.
    De homovriend: hij is blijkbaar een goede vriend, dus in die zin denk ik ja, maar eerlijk is eerlijk....ik twijfel: dit spreek ik heel goed door met mijn kinderen en dan zeg ik ja. Pfff. Moeilijk deze....
    De supermarkt: ja hoor, dat meld ik, dat gebeurt me wel eens hahahaha, geen problemen mee....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op vraag 1 zeg ik ja ik breng het dier naar de dierenarts .Vraag 2 moet ik met nee beantwoorden ,doodeng als iemand met een mes bezig is.Op vraag 3 zeg ik ja ,maar zeg dat ik verwacht dat hij zich gedraagd vraag 4 vind ik moeilijk ,ik denk dat ik ze laat gaan na een goed gesprek met ze .vraag 5 ja ik ruim het netjes op ,ben een heel braaf iemand daarin .Loop regelmatig dingen omver in de supermarkt haha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vraag 1 Absoluut ja! Wij hebben wel eens een poes aan de kant van de weg gevonden. Het beestje was gewond achter gelaten. Die hebben wij naar de dierenarts gebracht.

    Vraag 2 Nee. Tegenwoordig hoor je van die rare dingen.

    Vraag 3 Nee. Ik had een goede reden om hem niet uit te nodigen. Dus ik laat hem buiten staan.

    Vraag 4 Ja! Het is een goede vriend. Die heb ik mijn vertrouwen geschonken.

    Vraag 5 Nee. Ik ruim zelfs dingen op die een ander omver gooit. Altijd behulpzaam, he?

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen