Scrupules 1

Wij kochten dit spel 25 jaar geleden. Het leek ons leuk om met vrienden en familie samen te spelen. Helaas is het na enkele keren in de kast beland en nooit meer gespeeld. Wat bleek namelijk? Tot drie keer toe kregen onze gasten ruzie met elkaar. Blijkbaar waren de vragen te confronterend en waren ze zelf niet gewend om overal zo open over te zijn. Oeps. Foutje, bedankt.

We hadden beter het onderstaande artikel kunnen lezen, voordat we het spel aanschaften.

"’n Kwestie van Scrupules is een uniek conversatiespel voor volwassenen, dat u uitdaagt om uw mening te geven over intrigerende morele dilemma’s", aldus de achterkant van de doos. Afhankelijk van het aantal spelers krijgt men drie tot vijf dilemmakaarten. Iedere speler krijgt verder een antwoordkaart waar "ja", "nee" of "het hangt er van af" op staat, en een jurykaart met aan de ene kant een hooivork en aan de andere kant een stralenkrans. Het is de bedoeling om een dilemma aan een medespeler voor te leggen. De speler die de vraag stelt heeft één antwoordkaart. Het antwoord van de medespeler moet overeenkomen met dat op het kaartje. Dan is de speler succesvol een dilemmakaart kwijtgeraakt. Is het antwoord anders, dan moet de vragensteller een nieuw dilemmakaartje pakken.
Dit alles lijkt vrij braaf, ware het niet dat alle spelers juryleden zijn. Iedere speler mag een antwoord in twijfel trekken. Dan volgt er een discussie tussen de antwoorder en de twijfelaar. De overige spelers bepalen wie zij vinden dat gelijk heeft: leggen ze de hooivork op, dan geloven ze het antwoord niet, bij een stralenkrans wel. De winnaar van dit duel mag nu één kaart aan de tegenstander geven. Dit kan dus voor ‘leuke’ situaties zorgen. Het is de bedoeling om als eerste al je kaarten kwijt te raken.
Het concept van dit spel spreekt veel mensen die er voor het eerst van horen aan. Vooral psychologen (zelfs als ze normaal niet tot een spel te porren zijn) willen het graag spelen. Helaas zijn veel dilemma’s in politiek correct Nederland voorspelbaar. Want wie is er tegenwoordig nog voor de doodstraf, of durft openlijk een racistisch standpunt in te nemen? Als je dit spel met goede vrienden speelt zijn de dilemma’s te doorzichtig. Alle geldkwesties gaan naar de vrek, gewetensvragen naar de moralist en ga zo maar door. Maar het jurysysteem kan vervelende situaties tot gevolg hebben. Durf je te zeggen dat je medespeler helemaal niet zo eerlijk is? Of een voorbeeld uit de privésfeer aan te dragen als bewijslast? Mocht je behoefte aan dit spel hebben, het is om deze reden zeker in de tweedehands sector te vinden, of wordt om ruzies te voorkomen soms zelfs weggeschonken!

Net als Emma heb ik een paar gewetensvragen voor jullie:

  1. Je krijgt bij de kassa veel te veel geld terug. Je gaf 20 euro en krijgt wisselgeld tot 50 euro. Zeg je het eerlijk?
  2. Je minnaar wordt beroemd, jaren nadat hij jou in de steek heeft gelaten. Een tijdschrift biedt 25.000 euro voor de fraaie naaktfoto’s die jij ooit van hem gemaakt hebt. Verkoop je die dan?
  3. Op een parkeerplaats breng je per ongeluk enige schade toe aan een auto. Laat je dan een briefje met je naam en adres achter?
  4. Je bezoekt een oude, ongetrouwde tante. Haar testament ligt op tafel. Gluur je daar dan in als ze even de kamer uit is?
  5. Een onbekende komt in een stortbui bij de bushalte. Hij posteert zich op een plek waar – naar je gezien hebt – het verkeer de voetgangers op een golf water trakteert. Waarschuw je hem?
  6. Om te kunnen trouwen met degene van wie je houdt, moet je je tot een ander geloof bekeren. Doe je dat?
Ik zeg “ja” op de vragen 1, 3, 4 en 5. Bij 2 aarzel ik even, omdat het volgens mij strafbaar is. En bij vraag 6 hangt het heel erg af van het soort geloof. En wat zijn jullie antwoorden?

9 opmerkingen:

  1. 1,3,4,5 is bij mij inderdaad ook ja. Bij 2 wil ik me niet verlagen tot zoiets ondanks dat het strafbaar is of niet en bij 6 denk ik eigenlijk nee. Als iemand van mij houdt doet het er mijn inziens niet toe wat voor geloof ik aanhang en zo wel denk ik dat de liefde niet diep genoeg zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zag net je vraag bij mij .Ik heb gewoon een 2e en een 3e blog aangemaak met mijn account .Maar zag ik nu net dat je het al gevonden hebt en al een 2e blog aangemaakt hebt?Ik hoor het wel
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook nog even antwoord op het spel Bij 1 3 4 5 zeg ik ja ,bij 2 en 6 absoluut nee
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohh jee dat bedoelde je .Ik zelf heb elk gedicht opnieuw getypt ,heb het geprobeerd met kopieren en plakken maar dat werkt niet .Ik kan het later even vragen aan blogvrienden ,die zijn er nu niet dus je hoort het dan later wel O K ?
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb het gezien ,goed van je dat het gelukt is!!Mijn Email is wvaneden1@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh lijkt me juist een fantastisch spel. Een beetje als 'blackbox', dat komt volgens mij op hetzelfde neer.

    Mijn antwoorden zijn gelijk aan die van jou. Wij krijgen dus geen ruzie in ieder geval. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 1,3,4,5 is bij mij ook ja. Bij twee aarzel ik wel. Als ik op een echt bedonderd ben door hem, is de verleiding wel erg groot. maar uiteindelijk ben ik er toch het type niet voor. Dus 2 is nee. 6 is ook een nee.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ram

    Ik heb geprobeerd om je toe te voegen , maar het lukt niet
    http://ram-in-ravels.blogspot.com
    Ik heb het een paar keer geprobeerd. Ik krijg wel je andere blog.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat vreemd, Frederique. Mij lukte het wel om dit blog toe te voegen aan het andere. Misschien kun je linksboven in het blog Rammelaars op de link Ram in Ravels klikken? Ik begrijp niet wat er mis gaat. Per e-mail liet iemand ook al weten, dat ze mijn blog niet meer kon vinden, maar zij had de oude url nog gebruikt. Dan is het logisch.
    Probeer het nog maar eens. Succes en een prettige, zonnige dag. Ik zie hem al weer prachtig opkomen. Het is wel koud. -2 graden. Brrr.

    BeantwoordenVerwijderen