Cito-toets

ARNHEM - Ruim 157.000 kinderen van circa 6200 basisscholen buigen zich vanaf vandaag drie dagen over de opgaven van de Cito-toets.

Dit jaar doet 85 procent van de basisscholen mee, evenveel als vorig jaar. De uitslag van de test helpt leerlingen van groep acht om het juiste type middelbare school te kiezen.


De Cito-toets heeft dit jaar een verplicht deel met tweehonderd meerkeuzevragen over taal, rekenen en wiskunde, en studievaardigheden. Daarnaast kunnen scholen meedoen met het onderdeel wereldoriëntatie. Kinderen die deze negentig opgaven onder hun neus krijgen, moeten vragen beantwoorden over onder meer geschiedenis.


Vorig jaar maakten leerlingen van enkele tientallen basisscholen de Cito-toets pas in maart. Die proef krijgt dit jaar geen vervolg, aldus een woordvoerster van Cito. De brancheorganisatie voor het primair onderwijs, de PO-Raad, hoopt binnenkort te weten wanneer de uitkomsten van de proef bekend zijn.


Wat vinden jullie van die toets? Is het een goed systeem of zou de gemiddelde leerkracht een veel betere inschatting kunnen maken van de capaciteiten van de leerlingen?

9 opmerkingen:

  1. `t Is maar een toets. Een momentopname en het hangt heel erg van het kind af hoe die op dat moment in z'n vel zit. Dus kan je er niet volledig op vertrouwen dat het een duidelijk beeld van zo'n kind geeft. En wat ik vooral belangrijk vond: maak het hele gebeuren niet groter dan dat het is. Wij hebben nooit geoefend met onze kinderen destijds en ze gingen er dan ook heel relaxed in. `t Is geen statussymbool als de scores van je kind hoog zijn... Dus wat mij betreft mag de mening van de leerkracht (samen met de ouders) de doorslag geven!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn jongste dochter is vandaag aan de beurt. Ik vind het verhaal dat de cito toets slechts een mometopname is, die er niet echt toe doet uitstekend, maar helaas wijst de praktijk anders uit...

    Toen mijn zoon zijn citotoets verprutste, sloten alle schoolpoorten zich voor hem, en moest hij naar een speciale school gedurende een jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben niet zo van de cito. Dat kinderen op de basisschool kennis vergaren weten we al. Ik vind het belangrijker te zien wat ze ermee kunnen. Op de basisschool van mijn kinderen doen ze de NIO. Daar heb ik veel meer mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zal eens opzoeken wat de verschillen zijn tussen die 2 toetsmethodes. Ik ben er helemaal uit met die volwassen kinderen van ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk een combinatie. Soms hoor ik dat je alleen op een school wordt aangenomen met een score van xx of meer, dat is van de zotte. Als je het hele jaar goed presteert en dan even niet, dan moet daar over te praten zijn. Alleen de mening van een leraar is ook niet zalig, en die toets is wel voor elke school gelijk terwijl het niveau van scholen verschillen kan etc..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De Cito-toets geeft de basisschool, de ouders en het vervolgonderwijs een goed excuus om niet al te lang te hoeven nadenken over een beslissing die bepalend kan zijn voor de verdere toekomst van een kind.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind een toets op zich best goed. Want ook later zullen de kinderen op bepaalde momenten toch moeten presteren. Er wordt nu wel heel veel poeha omheen gemaakt en dat vind ik jammer. Daar worden kinderen best zenuwachtig van.
    Scholen kijken, voor zover ik weet, naar drie criteria voor de toelating. De Cito is er daar één van. Een kind moet aan twee criteria voldoen om toegelaten te worden. Ook met een 'verprutste' cito en de rest klopt wel, moet een kind dus toegelaten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is een momentopname die wel meetelt. En dat is jammer. Er moet ook gekeken worden hoe de kinderen het hele jaar door presteren.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook ik ben een voorstander van de NIO, die word ook op verschillende tijdstippen in het jaar afgenomen en vraagt ook naar andere kanten dan alleen de cognitieve kant van het kind

    BeantwoordenVerwijderen