29 van 30

Mijn ambities.

Ik heb er even een paar definities bij geplukt uit verschillende windrichtingen en eerlijk gezegd kan ik hiervan niet veel bij mezelf terugvinden.

Streven om een betere positie te krijgen 
Ernaar streven hogerop te komen in de organisatie; 
Gedrag vertonen dat erop is gericht carrière te maken en succes te boeken. 
Zich moeite geven zichzelf te ontwikkelen om dit te bereiken 
Is veeleisend ten aanzien van de doelen die hij/zij aan zichzelf stelt en wil continu het beste uit zichzelf halen Eerliefde, eerzucht, eergierigheid, eergevoel, trots, eerzucht, streven, ijver 
Ambtsijver Animo Aspiratie Aspiraties Azen Bedrijvigheid Begeerte om te verwerven Beogen 
Betere vervulling van ambt of taak 
Eergierigheid Eerzucht Heilig vuur IJver Intentie Lust 
Het dingen (naar een ambt), ook wel eerzucht genoemd, is het streven om carrière te maken en de daarmee vaak gepaard gaande zucht, dorst naar eer of roem 
In meer algemenere zin kan men zeggen dat ambitie het streven is naar een bepaald doel 

Eergevoel, trots, ijver, intentie en streven naar een bepaald doel? Ja, dat herken ik wel. In mijn autobiografietjes beschreef ik al hoe ik koos voor het thuismoederschap en daarin heb ik mijn ambities geprojecteerd en geïnvesteerd. Momenteel heb ik geen ambities. Wat je niet kunt beheren en beïnvloeden, daar verspil je slechts energie. Zie bericht 28 van 30.

Wanneer ben jij opgehouden ergens energie in te stoppen?

5 opmerkingen:

  1. Ook ik heb gelukkig thuis kunnen blijven voor mijn kinderen en later oudste kleinzoon en heb nooit enige ambitie gehad in een carriere.Ik moet zeggen het is mij altijg heel goed bevallen .Jammer genoeg moeten de moeders tegenwoordig bijna allemaal wel werken om de huizen te kunnen betalen .Ik zie het aan mijn schoondochter die kan niet anders dan 4 dagen per week werken voor de hypotheek.Jammer want ze missen zoveel
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben minder streberig geworden, heb gezien dat ik beter 1 taak goed kan doen dan 10 half zoals ik de laatste jaren deed.
    Ik ben wisselend thuis bij de kinderen. Heb niet het gevoel wat te missen of gemist te hebben.
    Het ligt ook voor een deel vast in mijn natuur om op deze manier te zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eigenlijk ben ik gewoon vanuit mezelf lui en weinig ambitieus, op een bepaalde manier dan. Ik kan ook heel hard werken, als ik het nut maar zie, en het leuk vindt. Maar het energie stoppen in dingen waar niets uitkomt, daar heb ik dus eigenlijk altijd al weinig mee opgehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Consuminderen met Marianne zei
    Ik stop geen energie in discussies op mijn werk. Ik geef mijn mening die veelal gebaseerd is op jarenlange ervaring. Vinden ze die niet goed, prima dan doe ik wel wat opgedragen wordt. Ik weet wel beter... na verloop van tijd moet het alsnog wat ik had al eerder had gezegd.
    Er zijn nu eenmaal mensen die moeten en zullen hun gelijk hebben of krijgen en dan het liefste daarover discussiëren ook. Ik kan niet tegen dat soort mensen op en houd direct mijn mond. Willen ze het zo, ook goed.

    BeantwoordenVerwijderen