9 van 30

Geloof

Ik ben protestants opgevoed. We lazen dagelijks uit de Bijbel, zeiden een gebed voor en na het eten, een avondgebedje voor het slapen gaan, gingen naar een christelijke school en iedere zondag mee naar de kerk. Vanaf mijn 13e hoorde daar ook de wekelijkse catechisatie bij als voorbereiding voor de belijdenis. Tja ……….. die belijdenis is er dus niet van gekomen. In de puberteit haakte ik al af en bovendien kreeg ik verkering met een paapse kerel. Dat maakte de zaken iets ingewikkelder.
Er was toestemming nodig van de bisschop en gelukkig was de bisschop zo vriendelijk om groen licht te geven. We trouwden in een katholieke kerk en de mis/dienst werd geleid door een dominee en een pastoor. Onze kinderen zijn alle vier gedoopt en hebben op christelijke scholen gezeten. Oudste zoon heeft zich bekeerd en is Jehova’s Getuige geworden.
Geloof .........eigenlijk ben ik daar vanaf gevallen. Als ik zie wat er allemaal is gebeurd in naam van het geloof en nog steeds gebeurt, dan wil ik daar niet meer bij horen. Ik ben een humanist, ik respecteer anderen en hun overtuiging en ik geloof in de veerkracht van moeder natuur.

2 opmerkingen:

  1. Waarschijnlijk hoort het een beetje bij "onze" generatie.
    Hoe mooi sommige bijbelverhalen ook zijn, bewijzen wilden we en door de evolutietheorie kregen we op steeds meer vragen een antwoord.
    Toch is er wel iets uit mijn jeugd blijven hangen en voel ik me tegenwoordig lekker in de vrijzinnige kerk.

    BeantwoordenVerwijderen