20 van 30

Deze maand.

Januari (ook wel: louwmaand, ijsmaand, wolfsmaand, hardmaand) was niet altijd de eerste maand van het nieuwe jaar. Tot 153 voor Christus begon het Romeinse kalenderjaar in maart en de maanden oktober, november en december waren toen de achtste, negende en tiende maand van het jaar. De maand januari is vernoemd naar Janus, de Romeinse god van poorten en deuren.

Als in januari de muggen zwermen, dan moogt ge in Meert uw oren wermen
Januari zonder regen, is de boerenstand een zegen
Geeft januari sneeuw en vorst, vaak de boer veel granen dorst.

Mijn favoriete maand is het zeker niet. Ik ben een lentekind en leef pas op in maart. Tussen begin november en eind februari zou ik het liefst een winterslaap houden. De sneeuw valt in maart ook nog wel eens, dus ook dat zou ik niet mislopen. En december mogen ze inpakken en cadeau geven aan alle mensen die dol zijn op feestjes. 

Wat is jouw lievelingsmaand? Doe je mee met de winterslaap?

3 opmerkingen:

  1. Mijn lievelingsmaand is april, vaak al lekker op temperatuur, licht nog niet te schel, lente in de lucht, wanneer is het ook al weer april ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik ben een lentekind. Maar ik hou van de herfst.
    Mijn lievelingsmaand is oktober.
    De blaadjes verkleuren. Het word alweer wat kouder en dan heerlijke boswandelingen!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn favorite maand is Mei,dan is alles ook nog zo pril en de belofte naar de zomer .Die winterslaap wil ik ook wel meedoen .Gelukkig is Januari voor mijn gevoel voorbij gestormd en dat mag Februari ook wel doen .Net als Frederique houd ik ook wel van de herfst en oktober vind ik vaak wel een mooie maand en daarna winterslaap YES !!
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen