Computertijdperk

Onze eerste pc was een 8086 met een monochroom scherm en werkte gewoon onder DOS. In 1988 was ik, in onze omgeving, een van de eerste moeders, die een computercursus volgde. Een avond in de week naar school om het pakket Ability onder de knie te krijgen. Een leuke combinatie van spreadsheets, tekstverwerking, grafieken en mail merge.
Onze kinderen waren toen 12, 11, 9 en 7 jaar oud. De enige spelletjes op de pc waren Packman en Xonix. Vooral dat laatste had de voorkeur van Robin (9) en mij. Had ik overdag een topscore gehaald, dan probeerde hij om 4 uur snel om een hogere score te halen en weer bovenaan de lijst te staan. Ik heb een keer de eigenschappen van de scorelijst bewerkt en handmatig duizenden punten aan mijn score toegevoegd. Hij was verbijsterd toen hij uit school kwam. Ik heb het, na een kort moment van valse triomf, eerlijk aan hem opgebiecht.
Helaas hadden we nog geen verbinding met het internet en bloggen moest nog worden uitgevonden. Wat zou ik het heerlijk hebben gevonden om alle belevenissen van ons gezin en de verhalen over het opgroeiende kwartet met anderen te kunnen delen via dagelijkse berichtjes en foto’s. In dat opzicht benijd ik de jonge moeders van nu.

3 opmerkingen:

  1. Er zullen weinig kinderen zijn die zoveel tastbare herinneringen uit hun jeugd hebben als jullie kwartet.
    En nu heb je je zoveel op het internet eigen gemaakt.
    Gewoon knap! Ik ben trots op je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onze computer was een MS Dos computer met 8 mhz.
    Het was in 1986. Onze kinderen waren 9, 7 en 4 jaar. Vooral de oudste twee waren niet weg te slaan bij de computer.

    maar het was een ander tijdperk. Als je hem opstartte, kreeg je op eeen gegeven ogenblik een zwart scherm te zien met een blinkende cursor : C:/. Dat zag je dan.En door allerlei DOS opdrachten kon je er mee werken. En wij hadden een ratelende matrix printer.

    Dan is het nu wel anders, achter de laptop. Gelukkig hebben wij nu wel internet en blogjes!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, leuk waren ze, die oude pc's Ken je het geluid van het modum nog? Door merg en been ging het. Geweldig. Wat een verschil met hoe het nu allemaal is.

    BeantwoordenVerwijderen