Zeven zonden en zeven deugden

Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid)
Avaritia (hebzucht - gierigheid)
Luxuria (onkuisheid - lust - wellust)
Invidia (nijd - jaloezie - afgunst)
Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht)
Ira (woede - toorn - wraak - gramschap )
Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid)

Prudentia (voorzichtigheid - verstandigheid - wijsheid)
Iustitia (rechtvaardigheid - rechtschapenheid)
Temperantia (gematigdheid - matigheid - zelfbeheersing)
Fortitudo (moed - sterkte - vasthoudendheid - standvastigheid)
Fides (geloof), in Latijnse teksten vaak omschreven als Pietas Spes (hoop)
Caritas (naastenliefde/liefde)

Deze week hebben een paar dappere bloggers een boekje open gedaan over hun eigen zonden. Zelf denk ik dat er van alle zonden en deugden wel een stukje terug te vinden is in ieder mens. De omstandigheden kunnen het slechtste en het beste in je boven halen. Bovendien kun je aan diverse mensen vragen hoe ze jou zien en totaal verschillende antwoorden krijgen.
Ik hoor graag jullie mening hierover.

4 opmerkingen:

  1. Mijn zondes heb je al kunnen lezen: http://silly73.blogspot.com/2010/11/zondes.html

    Wbt mijn deugden: die heb ik allemaal wel. De één wat meer dan de ander uiteraard. Van matigheid is er hier vaak geen sprake, op geen enkel front. Geloof heb ik wel, in mijzelf en mijn naasten. Maar niet in een hogere macht ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alles heeft te maken met in wat voor situatie je je bevindt.
    Soms lacht het leven je toe en ben je milder dan wanneer je grote zorgen of problemen hebt.
    In mijn geval heeft het altijd met gevoelens te maken.
    Mooie woorden heb je gebruikt, Ram.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Alle deugden en zonden zitten geprogrammeerd in de mens, daar ben ik van overtuigd. Toch bepaalt de situatie niet alleen wat er naar boven komt, daar ben ik het niet mee eens. Het karakter, in hoeverre die eigenschappen sterk of zwak geprogrammeerd zijn in jezelf zullen tevens bepalen wat er in bepaalde situaties uit komt. Kijk maar om je heen, in dezelfde situatie leuk of afschuwelijk, ieder mens reageert daar verschillend op.
    Ook de opvoeding, de wereld direct om je heen bepaalt in sterke mate hoe sommige zonden en deugden genormeerd worden en gestimuleerd.
    Ja, dit is een erg actueel item, Ram. Diverse zonden-verklaringen lees je dagelijks voluit in de krant, haha.
    Over mijn eigen zonden ga ik het niet hebben, die ken ik maar al te goed. Dat is stap 1.
    En over mijn deugden mogen anderen een oordeel hebben.

    Rooika de rode kat

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bepaalde situaties halen id wel het slechtste bij je naar boven, ik merk het wel eens aan mezelf. Maar is dat een zonde? Het gaat er ook om wat je daarna doet, rustig tot 10,100 of 1000 tellen of ontploffen :-) Ik ben wel meer van het tellen tot...maar af en toe ;-)
    Nog bedankt voor je DAT uitleg :-) was nog niet zover gekomen het te googlen...

    BeantwoordenVerwijderen