Autobiografietje - deel 1

Mijn vader (1922) was een van de zeven kinderen van een Dokkumer aannemer en kwam eind 1948 - de oorlogsperiode had hij in het verzet en onder het hooi doorgebracht en de volgende 3 jaar in Indonesië - als ambtenaar bij de emigratiedienst in Den Haag terecht.

Mijn moeder (1929-1990) was een van de vijf kinderen van een zetbaas in RMI ijs in Den Haag. Die leuke ijscobakfietsen met vlaggetjes en 2 grote zilveren bollen reden in de zomer bij mijn opa in en uit en in de winter van die bestelbusjes met ijstaarten e.d.

Ze vonden elkaar en trouwden na 4 jaar verloving in december 1953.

Er was grote woningnood en de eerste jaren woonden ze in bij een hospita. Ik werd in maart 1955 geboren en de hospita vond dat nieuwe leven en de bijbehorende commotie maar niets.

Maar tegen de tijd, dat mijn broertje zich in juli 1957 aandiende, hadden mijn ouders gelukkig een eigen flatje in Loosduinen gevonden.


We waren gelukkig en tevreden.
Rijk met kleine dingen.
Gezelligheid
Humor
Openheid
Duidelijkheid
Liefde

Tussen 1961 en 1972 woonden we in een nieuwbouwflat aan de rand van Den Haag. Vierhoog zonder lift. We hadden geen auto, tv of cv tot eind jaren zestig. Soms mochten we op woensdagmiddag aanschuiven bij de buren. Daar zaten dan wel 10 kinderen in kleermakerszit op de grond voor de buis.

Ik zat in het voorjaar van 1971 op de MULO in mijn eindexamenjaar, toen ik Robbert leerde kennen. Hij was de zoon van de eigenaar van een fotozaak en ik kwam daar als zaterdaghulpje in de winkel. We werden verliefd. Och arm. Een 16 jarige protestantse dochter van een ambtenaar en een 21 jarige katholieke zoon van een middenstander. We hebben wat obstakels moeten overwinnen! (de duivel zorgt nog steeds voor een leuk triootje)

Ik hobbelde nog 2 klassen HAVO door en slaagde hiervoor, maar was er niet echt meer bij betrokken. Van ’73 tot ’74 heb ik een jaar bij het Centraal Bureau voor de Statistiek gewerkt en vervolgens als invalkracht op de diverse filialen van Foto Van Den Boogaardt in Den Haag.

We trouwden op 28 april 1975 en omdat ik pas 20 was, moesten mijn ouders nog officieel toestemming geven.
Ons kwartet vormde zich in de volgende jaren:
Een dochter in 1976 en drie zonen in 1978, 1979 en 1981.

3 opmerkingen:

  1. Mooi om dit te lezen en die foto's te zien....prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met veel plezier je verhaal gelezen.
    Onze zoons zijn van 1973 en 1977.
    Groetjes
    Mara

    BeantwoordenVerwijderen